Minu sõbrannal, kahe lapse emal, 40-ndates aastates võluval naisel, oli lühike tutvus endavanuse "vanapoisiga". Kuigi tegemist oli vastastikuse tugeva sümpaatiaga, sõitis mees oma kodulinna sõnadega: "Me ei tohi rohkem koos olla, armume ära. Mina soovin luua perekonda, kus on ka minu lapsed". Kuigi sõbranna rohkem lapsi ei soovi, otsustas ta ikkagi mehele kirjutada, lootuses, et kui mees armub, soostub ta ka lastetu kooseluga.
Mind puudutab see niipalju, et olen olnud sarnases olukorras, ainult selle vahega, et taandusin ise, kuna leidsin, et mul pole moraalset õigust kooselule mehega, kui ma ei suuda talle anda ühiseid lapsi, keda ta soovib.
Nüüd hakkasin mõtlema, et olin ehk liiga isetu ja ei võidelnud oma õnne eest.
Mida teie arvate?
Ette tänades,
Mare

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Kooselu ja lähedased suhted on keeruline nähtus, mida on väga raske mõõta ja üheselt paika panna. Heade suhete nimel peame me paratamatult leidma kompromisse ja tegema järeleandmisi, seda nii iseenda kui teise inimese suhtes. Teie poolt kirjeldatud variantide puhul ei saa öelda, et üks on õige ja teine vale. Olenevad ju suhted sellest, missugused on inimese isiksusejooned, ootused, väärtused, tõekspidamised ja põhimõtted. Kui keegi leiab, et lasteta kooselu ei ole piisavalt väärtuslik, siis püüab ta leida partnerit, kellega on võimalik lapsi saada. Samuti on inimesi, kelle jaoks ei ole laste saamine esmatähtis. Raskemad on need juhtumid, kus üks partneritest tahab lapsi ja teine kas ei taha või ei saa lapsi. Siin tulevadki mängu tõsised valikud ja kompromissid. Eelkõige tuleks aga küsida iseenda käest, mida ma tahan, missugust kooselu, missugust perekonda ja kui palju olen ma valmis oma soovidest loobuma või nendes järeleandmisi tegema. Sedasama võiks küsida ka partneri käest. Probleemide üle arutades selgub nii mõnigi kord, et me tegelikult ei teadnud, mida teine inimene asjast arvab, mida ta tunneb ja mõtleb.