Mees haigestus pärast aastatepikkust depressiooni psüühikahäiresse suvel. Tarvitab korralikult neuroleptikume ja sügisest ka antidepressante. Neuroleptikumi vahetati, antidepressanti vahetati 2 korda. Seisund stabiilne. Aga sügisest alates ilmselt ravimite kõrvalmõjust tekkis impotentsus. Mida ette võtta? Kas veelkord ravimeid vahetada, oodata 2 aastat ravi lõppemist ja funktsiooni taastumist või on veel mingi lahendusvõimalus? Või leppidagi sellise olukorraga. Ise ta hirmsasti põeb selle pärast ja ka kehakaalu suurenemise pärast. Ravimite võtmist ju ka lõpetada ei saa-võib vallanduda uus haigushoog!
Mida soovitate?

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ravimite tarvitamist ei saa lõpetada. Tõesti, haigus võib sel juhul uuesti ägeneda.
Õieti ei ole teie kirjeldatud olukord impotentsus. See on pigem haiguse ägeda faasi järel tekkivale seisundile iseloomulik nähtus. Sageli, või reeglina, tekib pärast haiguse ägedat perioodi, kui selles faasis ilmnenud sümptoomid on vaibunud, selle häire teine faas. Seda faasi iseloomustab aktiivsuse alanemine, huvi alanemine igasuguste asjade (ka seksuaalvahekorra) vastu, meeleolu langus või ka ükskõiksus, raskus mingite tegevuste alustamisega ja muud taolised asjad. Selle perioodi kestus võib olla erisugune ja sõltub näiteks sellest, kui kaua esimese faasi sümptoomid kestsid, enne kui ravi alustati, sümptoomide ägedusest (huvitaval kombel on ägedamate sümptoomidega alanud haigus ka selline, mis kiiremini vaibub) ja muudest teguritest. Ometi hakkab ka see periood üle minema ja sedamööda, kuidas see üle läheb, taastub ka huvi igasuguste elus esinevate asjade vastu. Taastub ka seksuaalsus. Ja huvi vahekorra suhtes. Teisalt on ka ravimitel mõneti tegemist rohtu tarvitava inimese seksuaalsete tungide alanemisega. Kuna neuroleptikumide üks komponent toimib rahustavalt, siis rahulik inimene ei ole eriti aldis seksuaalsele erutusele. Kuid siiski on see osa vähem oluline kui häire teise faasiga koos käiv huvi alanemine erisuguste asjade vastu. See tähendab, et tegemist ei ole impotentsusega, mis on püsiv seksuaalhäire, vaid Teie mehe põhihaiguse teisele perioodile iseloomuliku nähtusega, mis väheneb sedamööda, kuidas Teie mees paraneb. Ja edaspidi, kui see periood on ka läbi käidud, siis võib mees võtta neuroleptikume ja siiski olla seksuaalselt aktiivne.
Kaalutõus on nüüd küll neuroleptikumi tarvitamisega seotud. Neuroleptikumid mõjuvad enamasti kõik ka ainevahetusele ja isu tõuseb. Kuna juba nimetatud haiguse teises faasis on inimesed väheaktiivsed, siis isu tõusu kompenseerida ka suurema kehalise aktiivsusega ei õnnestu, kuna inimesed ei suuda ennast midagi eriti tegema sundida. Aga siiski päästab sellest olukorrast ainult suurem kehaline aktiivsus ja toitumise kontrollimine. Paraku.
HK