Tere,
olen väga mures oma 11-aastase poja pärast. Viimase paari aasta jooksul on tal ilmnenud tugevad depressiooni nähud (meeleolu langus, huvipuudus paljude asjade vastu, mis teda varem köitsid). Koolis on samuti probleemid - ta ei ole minu arusaamise kohaselt küll pidev kiusamisobjekt, kuid aeg-ajalt tuleb seda siiski ette. Samuti on tal ülitugev tunnustusvajadus - ta põeb tugevalt, et ei kuulu klassi "eliitkampa", kelle väärtushinnangud minu arusaama kohaselt küll veidi vildakad on (kaklemine, kiusamine). Tal on klassis küll üks sõber, kuid kuna sõber ei kuulu populaarsete poiste hulka (vist on põhjuseks see, et on hella hingega ja hakkab kergesti kaklustes nutma), siis langeb ka minu pojale sama ebapopulaarsus. Kui oleme sel teemal rääkinud, siis ta tahab hoolimata nende pop-poiste väärtsuhinnangutest nende hulka kuuluda.
Olen neid probleeme arutades üritanud väljendada seisukohta, et ta peaks oma seisukohtade suhtes enesekindlam olema ning proovima mitte niipalju teiste arvamusest sõltuda, kuid seda on väga raske talle selgitada. Seda enam, et ise olin lapsena samasugune - ei kuulunud populaarsete tüdrukute hulka, ei osanud sinna sisse murda ning olin madala enesehinnanguga.
Viimasel ajal on ta rääkinud ka enesetapust, elul ei ole mõtet. Ma ei tea küll, kui tõsine see jutt on.
Palun andke nõu, kuidas saaksin poega aidata ning soovitage mõnda head lastepsühholoogi Tallinnas.
Ette tänades,
murelik ema.

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Väga asjalikult arutlete oma poja olukorda ja olete asjalikult püüdnud teda veenda oma hoiakuid revideerima. Vanematel on oluline mõju laste isiksusele ja sotsiaalsele arengule. Parimaks kasvatusstiiliks peetakse juhtivat stiili, kus on tasakaalus kõrge kontroll ja kõrge soojus. Selles vanuses on lapsele tähtis ka eakaaslaste grupp ja milline on tema positsioon selles. Lapse populaarsus mõjutab tema enesehinnangut. Tugeva liidriga grupp võib olla oma hoiakutelt küllaltki ühtne ja seda nii oma positiivsete, kui ka negatiivsete külgedega. Vaja on lapsele Teie abi oma enesehinnangu tõstmiseks. Kodus püüdke teda kiita kõige eest, mida ta hästi teeb, kaasake ta endale(perele) appi. Püüdke olla temaga avatud ja paluge ka teda samaga vastata. Soovitan paluda õpetajalt abi selles, et ta osutaks pojale rohkem tähelepanu klassis. Võiks paluda mõelda sellele, kuidas seda grupi koosseisu muuta. Seda muidugi juhul, kui see grupp häirib kooli.
Alati on võimali ja soovitav pöörduda psühholoogi vastuvõtule. Infot saate infotelefonidelt.
Jõudu ja edu soovides!
Irene.