Andke nõu, mida teha 6-aastase tütrega, kel kombeks varastada? Algas probleem 3-aastaselt, kui ta lasteaiast teiste mänguasju kaasa võttis, siis asi lahenes mingiks ajaks ja viimase kahe kuu jooksul on ta varastanud isalt raha põhjusega, et ta lihtsalt tahtis rohkem raha endale, ning emalt, st minult küünelakid ja huulepulga, mida ma polnud tal lubanud kasutada. Asi ei ole enam naiivsuses, laps teeb seda täiesti teadlikult. Peale raha varastamist väitis ta kõigepealt, et leidis selle, hiljem tunnistas üles ja lubas, et ei tee nii enam mitte kunagi. kuu aega hiljem võttis ta minu asjad ja peitis isa juurde ära (elame lapse isast eraldi, laps käib isa juures igal nädalavahetusel). Püüame selgitada, et nii on inetu, aga ei aita vist. Mis teha?

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Esimene asi varastamise puhul on tõepoolest selgitamine. Seda võiks teha 3-5 aasta vanuselt, olenevalt lapse arengutasemest. Kui selline asi juhtub, tuleb asi tagastada või asendada uuega. Vanematel peab olema sells kindel seisukoht, millest ei tohiks taganeda. Samuti peavad kõik pereliikmed nõudma lapselt ühtemoodi.
Asju tuleks nimetada õigete nimedega, rääkida sellest, mis on laenamine ja mis on varastamine. Te peaksite kontrollima, kuidas laps sellest aru saab. Mõnikord ma arvame, et mingid asjad on lapsele selged, aga üle küsides selgub, et ta ei ole asjadest päris hästi aru saanud.
Enne kui midagi ette võtta, tuleks välja selgitada varastamise põhjus. Põhjusi võib olla väga mitmeid. Varastamine võib olla mõne varjatud probleemi avaldumisviis. Nii võib laps saada tähelepanu, mida ta muidu ei saa. Samuti võib olla varastamine depressiooni või käitumishäire tunnuseks. Kindlasti soovitaksin konsulteerida lastepsühholoogiga.
Elen Kihl, psühholoog