Olen tulnud siiani toime enda lahutusprobleemidega ja küll raskustega, kuid siiski ka oma 15 a tütre elumuredega, aga see teema on minu jaoks üle mõistuse keeruline.
Nimelt olen sunnitud elama oma perega ühe katuse all ka oma emaga. Meie pere koosneb minu teisest elukaaslasest, minu tütrest ja minu emast. Nüüd on olukord jõudnud kriisini, kus minu tütar on suhteliselt raske puberteet ja emal veel kohutavam menopaus. Ja kaks kivi saidki kokku. Nende omavahelised suhted on täiesti talumatud, ning mõlemad otsivad õigeksmõistmist minult. Püüan emale selgitada, et tütre kallal pole mõtet näägutada, sest helgemaks see tema maailmapilti hetkel ei muuda. Tütrele aga selgitan jällegi ema rasket seisundit ja soovitan moraalilugemisek põhjust mitte anda. Hea ju selgitada küll, kuid ega mind keegi kuula. Nüüd on asjad läinud juba täiesti kohutavaks. Kuna ma ei suuda nende vahel rahu sobitada, siis viimati tehti mind tütre kuuldes kõige suuremaks, vabandan ette, litsiks ja minu meest sugutäkuks, kelle elu mõte on minu tütar vägistada. Ma lihtsalt enam ei suuda ja kui võimalik oleks, siis ma sealt ka põgeneks. Probleem selles ongi, et tütar ei taha enam koju tulla ja mees istub vaikides magamistoas julgemata enam minu tütre poolegi vaadata, veel vähem temaga rääkida. Kui ma üritan emale selgitada, et tänapäeval on menopausi ajaks vastavad ravimid olemas, siis ta loomulikult eitab kogu menopausi olemasolu.
Kahjuks ei saa ma ära kolida, sest mu ema on ka töötu ja ma pean teda üleval. Tegelikult olen ma seotud just tema pärast sinna. Loomulikult on alati takistuseks ka materjaalsed võimalused. Tundub, et asi läheneb vääramata jõuga selleni, et tütar ei tule ühel päeval üldse koju, kes teab, ehk tarvitab narkootikume ja mees pakib asjad ja lahkub järgmisele elurajale. Kuna ema on töötu ja istub pidevalt kodus, siis puudub meil kõigil võimalus ka nö omaette olla. Kuid eks kõik vaja ju natuke privaatsust ja üksi olemist.Mind on kistud hingeliselt ribadeks, sest tugeva vanaisa kasvatuse saanuna ei oska ma emale ka vastu seista.
Kuidas käituda, mida teha?? Kui ma ütlen, et lähen oma perega mujale elama, siis lubas ta korteri kirikule kinkida :) ise pole olnud usklik mitte päevagi. Mõtted ja ideed on otsas.....
Ette tänades
Murelik tütar, ema ja abikaasa.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
See on tõepoolest raske olukord. Vanemate inimeste puhul on tõesti nii, et ise seda soovimata tekitatakse raskusi teistele. Ühest küljest on see ju mõistetav, et teie ema tunneb end üksiku ja tarbetuna ja soovib mingil viisil oluline olla kasutades selleks iga võimalust. Tema elu on olnud täis igasuguseid sündmusi, ta on olnud oluline inimene, kelle arvamuse ja soovidega on arvestatud ja kellele keegi pole vastu vaielnud. Nüüd on ju kõik muutunud: Teie olete täiskasvanu ja Teil on peaaegu täiskasvanud tütar, kel ka juba oma elu algamas. Ta võib tunda, et teda pole vist kellelegi enam vaja ja keegi temaga ei arvesta. Aga ega selle mõistmine Teie olukorda kergemaks ei tee.
Kui ema hingeline seiund ähvardab Teie pere laiali ajada, siis te kõik kolm võiksite proovida tihedamalt liituda. Kuidas? Ehk oleks kasu kolmekesi millegi tegemisest, mis teile kõigile huvi pakub. Seda on vist üsna raske korraldada, sest 15. aastase tütrega on koos vanematel keeruline midagi koos ette võtta, sest temal on omad huvid. Aga ehk siiski? Või vähemalt oma mehega koos midagi teha, midagi, mis teid liidaks tihedamalt. Või prooviksite koos kolmekesi arutada, kuidas sells olukorras võimalikult paremini toime tulla. Seda võiks päris avameelselt omavahel, kõik kolm, arutada. Aga seda peaks tegema kusagil mujal. Kuskil, kus teil kõigil on mõnus olla. Või kui te kolm ei saa omavahel sellest kõnelda, võtke keegi appi. Näiteks mõni psühhoterapeut. See küll ei ole nii mõnus olukord, kui omavahel olla, aga mõnikord võib sellestki abi olla, kui keegi kolmas aitab teil omavahel paremini asjade üle arutada.
HK