Tere! Laps oli kahe aastane kui hakkasin koos elama oma praeguse abikaasaga, kes ka lapsendas minu tutre.Laps oma biloogilist isa uldse ei tunne ega maleta.Isa oli nous oma lapse lapsendamisega 5-e olle eest. Tutar on nuud 8 aastane ja oleme arutanud, et millal on see oige aeg koike raakima hakata. Kas oleks juba praegu vaja koik ara raakida voi kuskil 17-18. Kardame, et akki puberteedi eas ta ei hakkagi isa kuulama kuna siis teab, et see ju polegi paris isa ja miks peaksgi teda kuulama. Olen hirmul, kuidas see voiks lapsele mojuda ja kuidas selgeks teha, et ta paris isa on joodik. Ja mis naoga ma lapsele otsa vaatan kui ta soovib oma isaga kohtuda ja kes voib usnagi kohutav valja naha, juhul kui me leiame ta kuskilt. Palun andke nou kuidas oleks seda oigem teha ja millal, et last voimalikult vahe traumeerida. Jaades tanuga teie vastust ootama. Katrin

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere, Katrin!
Te olete tõesti keerulise olukorra ees. Sellises olukorras ei ole olemas seda õiget aega. Minult on seda asja ikka ja jälle küsitud nii kirja teel kui ka vastuvõtul. Ma olen selle asjaga alati kimpu jäänud. Ühelt poolt muidugi, laps peab teadma, kes on tema bioloogilised vanemad. Tal on täielik õigus siis ise kujundada oma arvamust oma bioloogilistest vanematest, millised need ka ei oleks. Ja loomulikult on tal õigus siis ka kujundada oma arevamus adoptiivvanemast. Laste ja vanemate vahelises suhtes on tähtis asi usaldus, eks ole? Nüüd siis, kui me mõtleme, et vanemad varjavad lapse eest tema eluloo nii tähtsat asja, kui see, kes on tema üks või teine vanem, siis see ju kahjustab usaldust vanemate ja lapse vahel. Kas pole? Sellest seisukohast peaks nagu sellisest asjast rääkima. Kas äkki selline laste terav reaktsioon adoptiivvanema suhtes ei tule pigem sellest, et laps on teda aastaid usaldanud ja nüüd ta avastab, et inimene keda ta on usaldanud, on talle eluaeg valetanud. Igal juhul mingil ajal saab laps kusagilt seda teada, et tal on keegi teine vanem kusagil mujal. Parem siis, kui ta seda saab teada inimeste käest, keda ta usaldab ja austab. Mitte kusagilt tänavalt ega "heasoovliku" naabritädi käest. Aga millal, ma ei oska Teile siin küll mingit nõu anda. Ja võibolla ei olegi asi selles, millal sellest rääkida, vaid kuidas. Selleks peaks kellegagi tõsiselt nõu pidama. Ja kindlasti tuleb siis, kui laps on sellest teada saanud teilt mõlemalt, anda lapsele võimalus ka oma bioloogilise vanemaga kokku saada, kui ta seda soovib. Et tal oleks võimalus otsustada, kuidas ta sellesse vanemasse suhtuda tahab ja mida sellest mõelda. Mingitpidi kriis on see igal juhul. Ja jui see käes on, siis tuleb sellega ka tegeleda. Kriis on ehk tõsisem siis, kui see teadmine kusagilt mujalt tuleb.
HK