Küsimus saab olema veider, aga paraku on elu me ümber tõesti selline.
Mu hea tuttav, keskealine üksik naine, on juba mitu aastat pärast lahkuminekut
depressioonis. Ta pole saanud üle hingevalust ega suutnud oma eluga suhete
vallas edasi minna. Põhjuseks on kindlasti ka see, et mees, kellega on mitu korda
kooselu alustatud, paar aastat koos elatud ja siis jälle lahku mindud, ilmub taas
ta ellu siis kui ta on juba hakanud toibuma. Ja jälle kistakse haavad lahti...
Tegu on samuti keskealise mehega, kes on mitu korda abielus olnud ja muidu
elukaaslasi vahetanud, kuid kellel paistab olevat naistele selline mõju,et
nad kõik andestavad talle valed ja pettused, solvangud ja alandused. Ja tundub,
et ta lihtsalt peale paari kooseluaastat tüdineb kooelust. Tegu on inimesega,
kes on suhteliselt rahutu loomuga, reisib tihti, on kogu aeg tegevuses.
Oma praeguse elukaaslasega
on see mees teisel kooselu ringil. Mu tuttavast läks see mees lahku
paar aastat tagasi ja nüüd otsis mees taas ta üles. Tegi väga kalli kingituse,
aegajalt võtab ühendust, kuid väidab oma praeguse eluga rahul olevat ega
tahtvat midagi muuta. Intiimsuhteid ei ole üritanud. Räägib ilusaid
sõnu, kuid ei luba samas midagi. Kõige selle juures näeb ta väga hästi, kui
väga ta tekitab teises inimeses lootusi, teeb haiget. Aga suhtleb mu tuttavaga
ikkagi oma elukaaslase eest varjatult, endale helistada ei lase, jagab neid kokku-
saamise raasukesi oma suva järgi. Muide, tegu on materiaalselt hästi
kindlustatud mehega. Kõik see on arusaamatu ja ma ei oska kuidagi oma
tuttavat aidata. Kogu ta elu tiirleb jälle ümber selle mehe. Mu tuttav on mõtelnud,
et kui ta suudaks aru saada, miks
temaga nii käitutakse, mis mehega tegemist on, siis ehk suudaks ta temast
üle saada... Vahel tundub mulle, et tegu on mingi psühhopaadiga, kes naudib
teisele haiget tegemist, et tegemist on haiglase mänguga...
Jutt sai muidugi segane, aga ei tea, kas psühholoog oskaks lahti seletada,
miks see mees kõike seda teeb, kellega on tegemist? Tuttavale soovitan
juba ammu, et ärgu lasku seda meest oma ellu, ta saab ainult haiget ja
minu meelest pole tegu päris normaalse inimesega. Aga eks ta südame hääl
räägib muud ja lootus sureb viimasena...Samas on ta oma eluga jälle
täiesti ummikus,ainult kaebleb, ei suuda midagi ette võtta ja on õnnetu.
Kas minu küsimus kuulub üldse psühholoogi valdkonda ja kuidas saaksin
mina oma tuttavat aidata?

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Teie tuttav teeb oma valikud ise ja tunne, mida ta kirjeldatud mehe vastu tunneb on tema sees. Kõrvalseisja näeb olukorda ratsionaalsemalt, Teie tuttav on emotsionaalselt tugevalt selle mehega seotud ja otsused, mida ta teeb tunduvad teistele mõistmatud.
Mehe kohta võiks öelda seda, et ta otsib pidevalt mitmeid suhteid ehk sellepärast, et pole leidned enda jaoks ideaalset, või kardab väga tugevaid sidemeid, tundeid. Viimane oletus peab ehk rohkem paika. Kuna mees endale väga lähedale inimesi ei lase, ei suuda ta mõista ka teiste valu.
Teie tuttav võiks endale teadvustada, et selline see mees on ja tema käitumist muuta on keeruline. Muuta tuleb oma suhtumist mehesse. Teie tuttav kas lepib sellise suhtega sellisel kujul, nagu see praegu toimib, või loobub kindlalt ja jätkab uute suhetega.
Jõudu ja edu soovides!
Irene.