Perre on oodata teist last.Esimene laps on 5-aastane poiss.Seni olen tema kasvatamisega tegelenud peamiselt mina, kuna isa ei ole perekeskne inimene ja vanavanemad puuduvad.Viimastel raseduskuudel tunnen, kuidas poeg on väga liimist lahti:räägib pudikeeles, teeb sihilikke sigadusi, uurib pidevalt, kes on ikka minu "kõige suurem sõber" jms.Saan tema murest aru ja püüan omaltpoolt teha, mis võimalik, et väikemehel kergem oleks.
2 nädalat tagasi jäi aga poiss haigeks - keset suve angiin.Perearst pidas ainuvõimalikuks antibiootikume(kokku teeks see juba erinevatel põhjustel3-4 kuuri aasta jooksul),erialatohter tahtis mandleid lõikama hakata.Vestlesin teiste noorte peredega ja selgus, et seda, et esimene laps teise sündides füüsiliselt haigeks jääb, on ennegi ette tulnud.Kui lugu nii võib olla, kas poleks siis kuritegu keha füüsiline protest jõhkralt mürgiste antibiootikumide või mis veel hullem - noaga maha suruda?
Reet

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Teie kirjeldatud olukord on tõesti üsna sage. Esimene laps tunneb end ohtu sattunud olevat ja kardab oma ema armastust kaotada. Sellepärast siis otsib Teie poeg pidevat kinnitust, et teda ikka armastatakse ja temast hoolitakse. See haigus võib olla üks osa sellest armastuse tõestuste otsimisest ja suurenenud vajadusest hoolitsuse järele. KUID see mehhanism on palju keerulisem kui lihtsalt "enda haigeks mõtlemine". Hirm oma ema armastust kaotada võib tekitada lastel depressiooni (ka 5 aastastel, siin vanus ei loe), see omakorda mõjub immuunsüsteemile (psühhoimmunoloogia on selle ammu kindlaks teinud) ning nn immunodepressiooni tagajärjel muutub organism vastuvõtlikuks igasugustele haigustele. Niisiis, keha reageerib. Ja kehas on tekkinud haigus. Keha tuleks ravida. See ei ole niisama lihtne, et lohutame last ja ta saab angiinist lahti. Ei. Kui kehalises tervises on tekkinud muutused, siis tuleb ravida kehalist haigust. Niisamuti on ju ka stressist tekitatud maohaavadega. Võib küll ju tegelda stressi leevendamisega psühholoogiliste meetodite abil, aga maohaavu tuleb ikka ravida. Kuhu need siis peaksid kaduma? Psühholoogilise käsitluse tulemus siis see, et enam uuesti ei tekiks sellist olukorda, et stressist maohaavad tuleksid. Palun tehke arsti soovitust mööda. Sest angiin on üks igavene kuri asi. Sealt edasi võivad olla mõjud südamele ja muud pahad asjad.
Ja siis tuleb ravida hinge. Hinge raviks soovitaks laste psühhoanalüüsi. Seda õpetatakse nüüd juba mitmeid aastaid Eesti psühhiaatritele ja psühholoogidele. Ja nad peaksid juba asja oskama. See on väga oluline, et laps saaks üle oma ebakindlusest Teie tunnete suhtes. Sel asjal võivad olla väga pikaka ajaks tõsised tagajärjed. Edaspidises elus juba nooruki või täiskasvanuna võivad esile tulla selles eas käsitlemata jäänud raskuste tulemused.
Palju jõudu,
HK