Kui abikaasa /46/ väidab kindlalt,et meie abielu on läbi ja suhte uuesti uuendamine oleks nagu"laiba üles soojendamine"/täpselt tema väljend/.Kas siis on mul veel millelegi loota ja peale käia,et proovime ikka veel.Kui seksuaalset tõmmet pole/nüüd alles avastas/,kas siis abielus kõik muu/16 aastat kooselu,lapsed jne/ tõesti ühele meesterahvale mittemidagi ei loe?

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Väga raske on paari lause järgi otsustada, mis Teie mehele loeb ja mis mitte. Aga kui nii üldisemalt rääkida (ja kui üldiselt rääkida, siis see ei tarvitse Teie juhul kehtida, muidugi), siis on igal inimesel kooselus vähemalt kaks rolli (neid on rohkemgi veel, aga need vähemalt): üks on oma mehe naine või naise mees ja teine on isa või ema roll. Otsustades Teie mõne kirjarea järgi, väitvat Teie mees, et abielu on läbi ja seksuaalset tõmmet ei ole. Seega, ta väidab midagi teie suhete kohta mehe ja naisena. Mitte teie suhete kohta isa ja emana. Seetõttu on raske ütelda, kuidas ta näeb teie suhteid selles valdkonnas. Nii ei saagi täpselt ütelda, kas talle loevad midagi teie ühised lapsed. Küllap tähendavad. Ja ka kooselu, 16 aastat kooselu, tähendavad talle kindlasti palju. Aga kooselus on mehel ja naisel veel muidki osi, mis teil kahel võisid õnnestuda paremini või halvemini. Sest kooselu õnnestumiseks on vaja olla näiteks mõttekaaslased (vähemalt mõnes asjas!), partnerid ühises tegevuses, vastastikkust toetust, usaldust ja paljutki veel. Nii ka siin ei saa täpselt ütelda (vähemasti Teie kirja järgi), kas 16 aastat kooselu on teil õnnestunud või mitte. Ja kas see Teie mehele midagi tähendab. Teie sõnul kõneleb Teie mees ainult seksuaalsest aspektist teie kooselus. Kuigi see on üks (ajaliselt ehk) kõige vähem "mahukas" aspekt kooselus, on see ometigi üks olulisim kooselu mõjutav aspekt. Seksuaalsus on mehe ja naise kooselus väga baasiline. Ja kui see on kuidagi kuhugi kadunud (kuhu see kaob, on iga loo puhul eri moodi), siis mõjutab see kooselu muidki külgi ja ka isaks-emaks olemist. Aga seda kindlasti ütelda ei saaks, et talle ei oleks olulised teie ühised lapsed. Kui Te temalt seda küsiksite, siis ta kindlasti väidaks Teile, et nad on olulised. Ja kindlasti on teie 16 aastases kooselus palju, mida ta kindlasti rõõmuga meenutab ja mida ta kindlasti ei tahaks loobuda.
Teisalt, igas abielus tuleb ette perioode, kus tekib seksuaalne tüdimus või mingil moel rutiin selles valdkonnas. Aga see on ületatv, kui mõlemad on valmis selle nimel midagi ette võtma. Nii ju ka ei ole, et seksuaalne tõmme kas on või ei ole. See on mingil ajal tugevam, mingil ajal nõrgem. Ja sõltub väga paljudest erisugustest eluasjadest. Muidugi, "laiba ülessonendamine" võib olla võimatu tegevus. Kahju, et teie abielu seksuaalne külg on sinnamaani jõudnud. Aga võibolla ei ole kah. Siinkohal meenud mulle lugu Lumivalgekesest, kes kah justkui surnud oli. Aga oli vaja ainult printsi, kui ta taas ellu ärkas. Mis võiks teie abielu seksuaalsuse elluärataja prints olla?
Teie,
HK