Tere! Mulle teeb muret see, et vahest, eriti viimasel ajal ehmatan väga kergesti. See juhtub näiteks siis kui telefon heliseb jne... ma võpatan ja siis punastan, olenemata sellest millega ma parajasti tegelen. Kas oskate öelda millest selline asi küll tingitud on? Kuidas sellest üle saada?

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Arvata võib, et mingite elusündmuste tõttu on Teie üldine ärevuse nivoo võrreldes varasemaga tõusnud. Miks? Seda peab kindlaks tegema pikem vestlus. Ärevuse nivoo tõusmisel muutuvad varem ohutuna tundunud välisilma signaalid mingi "ohu" väärtusega signaalideks, millele organism reageerib nii, nagu oleks tegemist tõelise ohuga Teie kui inimese eksistentsile ja vallanduvad teatud sorti psühhofüsioloogilised reaktsioonid nagu tavalises ohuolukorras. Arvatakse mõnikord ka vastupidist. Üks seletus on selline, et organismis on tekkinud mingisugused muutused, mis loovad organismi biokeemilises keskkonnas olukorra, mis sarnaneb organismi seisundile ohuolukorras. Ja kui välisilmas (keskkonnas) ilmneb mõni signaal (telefonihelin, äkkiliine või liigvali heli), siis inimene seletab oma olekut ilmnenud signaaliga. Ehk siis pöörab ringi põhjuse ja tagajärje. Seejärel kui selline seos on kinnistunud, võib juba sarnane signaal tekitada organismis ohuolukorrale vastava sisemise seisundi (biokeemilise tasakaalu/tuse). Aga kõik need on mingid teooriad. Iga inimese puhul on alati midagi unikaalset ja teooriast seletamatut.
Kuidas üle saada? Psühhiaatrid tunnevad tervet rida ravimeid, mis blokeerivad taolise ärevuse tekkimise mehhanismi neuronite tasemel. Psühholoogid jällegi püüavad jälile jõuda elusündmustele ja ärevuse allikatele ning koos Teiega leida viise probleemist jagu saada. Üks viis ei välista teist ja mõlema koosrakendamisel on suur tõenäosus oma raskusest jagu saada.
Julgust soovides,
HK