Vererõhu kõikumine ja kõrgvererõhk 06.06.13 / Perearst

Külastaja küsib:

Lgp dr Vallikivi
Ma ei ole ise patsient, aga püüan võimalikult täpselt kirjeldada haiguslugu ja loodan, et oskate nõu anda.
Ligi 2 kuud tagasi algasid järgmised probleemid: vererõhk ligi 200, sellest tulenev halb enesetunne. Halba enesetunnet on keeruline kirjeldada, aga sümptomid - tugev õhetus, surumine peas ja kaelas, pea käib ringi, imelikud valud seljas. Lisaks närvilisus-ja ärevustunne (hirm ja mure vererõhu tõusu pärast). Perearst määras tugeva vererõhuravimi, mida tuli võtta 1 kord päevas. Patsient seda ettekirjutuse järgi ei võtnud, sest see ravim tõi rõhu väga madalale (100 ja alla selle) - millest omakorda pearinglus, iiveldustunne, uimasus, väsimus - aga mitte leebel kujul, vaid selliselt, et tahaks lihtsalt pikali heita ja ära surra. Enesetunne isegi halvem kui kõrge rõhu puhul. Vahepeal visiit kardioloogi juurde, kes tunnistas südame piisavalt terveks ja hoopis soovitas võtta ravimit Cardace 5mg 2 korda päevas. Ka see ravim viis teatud ajal päevas rõhu 100 peale koos ülalnimetatud halva enesetundega, mistõttu ei võtnud patsient iga päev 2 korda. Seega jätkas vererõhk kõikumist, kiirabi käis 2 nädala jooksul 4-l korral rõhku ca 200 pealt süstiga alla võtmas. Perearsti soovitusel hakkas patsient pärast ca 1 nädalat Cardace võtmist võtma vererõhuravimit nimega Ramipril. Ka see ravim tõi rõhu kuskil kaks tundi pärast võtmist alla 100 ja ka sellega kaasnesid ülalnimetatud kõrvaltoimed väga tugevalt. Lisandusid veel suukuivus, maovaevused - iiveldus, puhitus, gaasid, söögiisu kadumine. Samuti täielik jõetus. Arst soovitas madala rõhu puhul juua kakaod ja tegutseda rohkem, aga ka sellest polnud iga kord abi - madala rõhuga kaasnevad vaevused olid lihtsalt liiga tugevad.
Võimalik, et maovaevused võivad olla ka sellest, et patsient sööb väga vähe, Ramiprili võttis sisse koos tassi teega ja 2 spl putru või 1 viil leiba. Kogu päeva söök võis olla mõnikord 2-3 võileiba, tass teed ja kohvi, mõned küpsised, hommikul veidi putru,mõnikord lõunaks supp - kaebuseks see, et söögiisu on pärast vintsutusi täielikult kadunud. Niisiis ei saanud patsient Ramiprili võtta isegi mitte nädalat ja võtab praegu Cardacet 5 mg 2 korda päevas. Ja ikka sama lugu, ravim toob vererõhu nii madalale, et normaalse tegutsemise jätkamine osutub võimatuks (vahel on abi kohvist/kakaost ja toimetamisest, vahel mitte). Lisandunud on veel väga tugevad maovaevused - tugev iiveldus, röhitsused, "kõhus keerab". See hakkab toimuma ca 2 tundi pärast Cardace võtmist. Sellise väga halva enesetundega kaasneb samas ka vererõhu tõus. Väga raske on võtta täpselt ettekirjutuse järgi ravimit, mis enesetunde nii halvaks teeb, et sõna otseses mõttes tahtmine elada kaob ära.
Lisaks vererõhuravimile võtab patsient ärevuse vastast rohtu, mille nimetus on vist Codaxin (2 korda päevas), omal äranägemisel ka nn südametilku. Paar aastat tagasi kasutas ca 6 kuud ühte antidepressanti (kahjuks selle nime ei mäleta). Selle määras perearst nüüd uuesti koos Cardace ja Codaxin-iga võtmiseks, nö kolmas igapäevane ravim. Aga ma ei tea, kas seda patsient hetkel võtab.
Uuringud, mis on tehtud - EKG (tunnistati normaalseks), kompuutertomograafia peast (midagi ei leitud), vereproovid (väidetavalt kõik korras). Paar aastat tagasi tehtud põhjalik gastroenteroloogiline uuring maole (kõik korras, ainult väidetavalt tegemist nö õrna maoga).

Praegu on olukord selline, et ühel päeval võib olla enesetunne hea, võtab õhtul Cardacet ja järgmisel hommikul ärkab patsient väga tugeva iiveldustundega ja maoprobleemidega ja vererõhuga 150... Ravim toob vererõhu alla, aga patsient midagi ei söö ja järgmiseks juba vaevused, mis kaasnevad madala vererõhuga (uimasus, iiveldus). Jätkuvalt ka maost tingitud sümptomid.

Hetkel olen nõutu, sest ei oska enam ühegi spetsialisti poole pöörduda või paluda perearstilt suunamist, et milliseid uuringuid saaks veel teha? Kas on tegemist hoopis psühholoogiliste probleemidega kui tervisenäitajad on väidetavalt normi piires? Või oskab neuroloog aidata? Kas Cardace on siiski liiga tugev ravim? (osadele inimestele on rõhk 100 harjumuspärane, aga antud patsiendil tekitab selline madal rõhk lausa talumatut enesetunnet). Millest need maovaevused? Kas siiski liiga vähene/olematu söömine + väga kangete rohtude koosmõju? Tundub nagu nõiaring, kust väljapääsu ei ole...

Vabandan, kirjeldus sai pikk, aga proovisin olla detailides võimalikult täpne.
Vastust ootama jäädes

Arst vastas:

Le Vallikivi

dr Le Vallikivi

Perearst

Tervist,
kõrge vererõhk ja/või selle üles-alla kõikumine on äärmiselt ohtlikud terviseseisundid. Kui ravi alustati 200-se vererõhuga, siis võib kahtlustada, et tegelikult on see vererõhk juba aastaid normist kõrgem olnud ja inimese organism on kõrge rõhuga ka juba harjunud, sellepärast ta reageeribki nii tugevalt ja valulikult ravimist esie kutsutud vererõhu langusele. Kindlasti võimendavad reaktsiooni veelgi kaasuv hirm ja ärevus ning loomupäraselt tundlik loomus, kuivõrd Teie poolt mainitud ravimid ja nende doosid on tegelikult vägagi harilikud ja tavapärased.
Antud olukorras pigem tasuks jätkata sobiliku ravimi otsinguid, sest kõrge vererõhu ravimata jätmisel võivad olla saatuslikud tagajärjed. Õnneks on tänapäeval olemas kümneid erinevaid vererõhuravimeid ja nende hulgast on võimalik leida just antud patsiendile sobiv. Alustama peaks kindlasti kõige madalamate doosidega, et patsiendi madalam vererõhk oleks talle endale kergemini talutav - uue madala rõhuga harjumine võtab kindlasti 2-3 nädalat aega ja sel ajal võib enesetunne olla suht vilets. Kindlasti tuleb võtta kõiki arsti poolt määratud ravimeid ja kindlasti teha seda regulaarselt.
Kui ka kuu aega peale ravi algust on enesetunne paha ja rõhk ebastabiilne, siis peab veelkord kardioloogiga nõi pidama.
Lugupidamisega
Le Vallikivi

Kas see arutelu oli kasulik?

Nõuanded teemal: Perearst

Vererõhu ja pulsi kõikumine

Tere.
Vererõhuga on mul probleeme olnud juba sellest ajast alates kui olin umbes 16-17 aastane. Siis kirjutas perearst mulle kohe ka mingid vererõhku alandavad talbletid. Lasi mul teha mingi tabletikuuri ...

Le Vallikivi

Vastas dr Le Vallikivi

Tervist,
sellised vererõhud ja pulsisagedused tahavad Teie vanuses kindlasti saada põhjalikku uurimist ja mul on hea meel, et nende uuringutega on ka kenasti alustatud ja näiteks kõrvalekalded kilpnäärme ...

Loe edasi

Vererõhu kõikumine, halb enesetunne

Olen olnud alati madala vererõhuga (100-110/ 75, pulss tavalislt 80-82), kuid äkki hakkas see kõikuma. Päeva jooksul võib olla kas 100/70 kuni 130/ 85, kõrgeim 162/90. Kuna mõõdan nüüd tihti, siis need ...

Le Vallikivi

Vastas dr Le Vallikivi

Tervist,
Kui Teil ühtegi haigust uuringute ja analüüside tulemusel leitud ei ole, siis on pigem tegemist funktsionaalsete kõrvalekalletega - s.o. Teie keha reageerib elavalt ümbritsevale keskkonnale. ...

Loe edasi

Lihaspinge,kõrgvererõhk

Austatud doktor!
Küll on kena,et leidub veel sellist suure algutähega Arsti!
Minu mure selline.Olen 59 a. naine.töö pingeline ja stressinõudev.Tõusen kell neli hommikul ja peale hommikusi toimetusi ...

Madis Veskimägi

Vastas dr Madis Veskimägi

Tere Elvi.
Tänan hea sõna eest. Seda vajavad muuseas arstid täpselt niisamuti nagu meie kõik.
Ahhetan kui loen Teie päeva, õigemini ööpäeva tegemisi. Lihtne öelda, kuid raskem teha: tuleb ...

Loe edasi

vererõhk

Olen 66aastane naisterahvas. Probleem vererõhu suur kõikumine. Kirjutatud ravimiks on Berliprin20. See langetab vererõhku ajutiselt. Teised ravimid ei sobi kuna on maohaavand. Maohaavandi rohtu ei saa ...

Madis Veskimägi

Vastas dr Madis Veskimägi

Tere
Arvan, et oleks vajalik selgitada vererõhu ööpäevane profiil. Seda tehakse väikese aparaadiga, mis asetatakse ööpäevaks uuritavale. Saame umbes 55 mõõtmistulemust, mille alusel on võimalik ravi ...

Loe edasi

madal vererõhk

Mul on selline probleem, et pea käib pidevalt ringi - perearst väidab et see on vitaminivaegusest, üleväsimusest või madalast vererõhust ja sinna ei saa midagi parata. Kuigi vereproovid näitavad, et verega ...

Madis Veskimägi

Vastas dr Madis Veskimägi

Tere
Soovitan järgmist. Esmalt vererõhu ööpäevane monitooring, see annab täpse vastuse vererõhu käitumisest kogu ööpäeva vältel. Seejärel soovitan ka neuroloogi konsultatsiooni. Arvan, et minge julgesti ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi