Lp. hr. Küünarpuu,
minu ea (25, N) kohta tundub see probleem ehk veidi lapsik ja lõppude lõpuks ma saan ise ka aru, milles asi, kuid kardan ikkagi, et ei tule asjaga toime.
Nimelt, minu praegune partner on minust mõni aastake noorem ja pealegi ka madalama haridustasemega. See, et me klapime suurepäraselt, sh ka vaimselt, pole aga mingi argument minu vanemate silmis, kellest ma juba aastaid lahus elan, kuid ma ikkagi vajan just nende emotsionaalset toetust. Mis on vast üsna loomulik. Kuna mu vanematekodu ja praegune kodu on enamvähem teine teises Eesti otsas, pole vanemad ja noormees kohtunud ja ega ma seda eriti ei propageeri, pärast kommentaare nagu "einoh, mingi karvane siia küll ärgu tulgu, ehmatan veel haigeks" ja "mis sa seal ülikoolis käid, kui normaalset sõpragi ei saa leitud". Pole nad mu elu-olu kohta midagi küsinudki, piisas vaid vanuse ja ameti mainimisest, kui neil juba pilt selge. Peab siiski tunnistama, et vahel võib neilt päris asjalikku juttu ja nõu kuulda, 24/7/365 mind just ei kritiseerita, kuid seekord löödi küll nuga selga. Ei lähe kuidagi meelest ja kui ma ütlesin ausalt, et selline suhtumine mind kurvaks teeb, siis vabandusest polnud juttugi.
No ja nüüd ma kardangi, et hakkan vanemate arvamusest mõjutatuna oma sõbras vigu otsima ja kes otsib, see ka leiab. Teadlikult annan endale sellest ohust aru, aga lapsena ajjutambitud hea-laps-olemine võib praegugi palju paha teha.
Palun andke nõu, kuidas sellises olukorras end n-ö. kinnitada. Päris raske on ennast lõpuni veenda, et elunäinud inimestel pole sedapuhku sugugi õigus - mõistusega veel õnnestub, aga... Olgu veel märgitud, et ma ei loodagi sinisilmselt seda suhet "igavesti" kestvat, pole enam selles eas, seda solvavam on usaldamatus minu otsuste suhtes.
Tänades, Kriss

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Ega see ei ole kuigi haruldane, et vanemad kipuvad oma lastele ise partnereid valima. Kahtlemata kurvastab Teid vanemate usaldamatus Teie valiku suhtes. Teisalt võib ju neid kuidagi ka mõista -- iga vanem ootab ju, et tema laps teeks kõige õigemaid valikuid. Valikud, mis oleksid tehtud nende endi elutarkuse kõrguselt ja nende oma elukogemuste pagasiga. Mis on muidugi võimatu, eks?
Aga jällegi, Te valite ju partnerit endale, mitte oma vanematele, kas pole? See on Teie valik ja kui Te selle valikuga rahul olete, siis see peaks olema ometi kõige tähtsam. See vist on siis esimene kord, kus Te ei ole olnud "hea laps"? Ma kardan, et Teil tuleb elus veel edaspidigi teha valikuid, mida Teie vanemad ei tarvitse mõista. Ehk siis Teil tuleb ilmselt edaspidigi olla "paha laps". Äkki on see nüüd üks kord, kus Te peaksite hakkama leppima olukorraga, kus inimesed ei tarvitse heaks kiita seda, mis Te teete. Ma arvan, et Te mõistate, et ma ei püüa Teid üles kutsuda tegema ebamõistlikke valikuid. Kuid alalõpmata tuleb ette olukordi, kus meil tuleb teha valikuid, mida üks või teine inimene ei mõista või ei kiida heaks. Kuid kui need valikud on Teie jaoks head ja mõistlikud, siis tuleb arvatavasti leppida, et mitte kõik ei mõista neid valikuid/otsustusi. Kõikidele ei saa ometi korraga meeldida, ega ju? Ma kardan, et ükskõik mida Te teete, leidub inimesi, kes arvavad, et olete toiminud valesti, ehk siis olete olnud "paha laps".
Kas Teie vanemad tahaksid, et Te olete õnnelik? Kas see valitud inimene teeb Teid õnnelikuks? Kas Te suudate veenda oma vanemaid, et Te olete õnnelik oma valitud inimesega? Kui Te suudate näidata, et Te elate õnnelikult ja Teie elu on valitud inimesega õnnelik, siis ma usun, et aegamisi nad hakkavad Teie valikut usaldama. Ja ehk siis ka teisi Teie tehtud valikuid ja otsustusi Teie edaspidises elus.
Kirjakirjutamise kunst on praegusel elektroonilise suhtlemise ajastul äraunustatud kunst. Kuid kui Te kirjutaksite oma vanematele päris tavalise kirja, omaenda käega (mitte masinaga) ja kõneleksite neile, mis Teid selle inimsesga koos elades õnnelikuks teeb ja kirjutaksite neile, kui tähtis see Teile on, et nad usaldaksid Teie valikuid ja kui tähtis Teile on see, et nad ka Teie noormeest aktsepteeriksid kasvõi selle pärast, et nad Teid armastavad, siis ehk aitab see neil Teid paremini mõista. Ma ei oska öelda, kas see oleks abiks, aga niisugune mõte mul tuli praegu. Mõnd inimest on se aidanud parandada oma suhteid vanematega sellisel puhul.
Palju edu ja häid valikuid,
HK