Tere!
Olen 23 aastane Tartu tudengineiu. Minu isa oli alkohoolik. Oma elust umbes 20 aastat kannatasin tema terrori all. Iga aastaga läks elu järjest hullemaks. Isa oli pidevalt purjus, peksis ema, sageli ei saanud me kodus ööbida, purjus peaga lõi ta ka mind ja mu õde, vennad olid siis päris pisikesed. Pärast õe lahkumist kodust võtsin mina ema kaitsmise enda peale, arvasin, et saan kõige hullema ära hoida. Sageli tundus, et saingi oma "ülesandega " hakkama. Umbes kolm aastat tagasi õnnestus emal ennast kokku võtta ja selline elu lõpetada. Aasta pärast diagnoositi isal skisofreenia, tema õde paigutas ta hooldekodusse. Aasta tagasi tegi isa enesetapu.
Olen väikesest peale kannatanud paanikahoogude all. Kardan surma. Seda pole ma kellelegi rääkinud. Aastatega on olukord nagu paremaks läinud, surun hirmutunde enamasti edukalt maha, õrn värin käib ainult südamest läbi. Nojah, normaalne pole see ikkagi. Samas mõtlesin pubekaeas tihti enesetapust, nüüd enam mitte. Nüüd mõtlen, et minuga juhtub mingi õnnetus. Siiski, sellel suvel tuli justnagu eikusagilt äkiline tahtmine keset merd laevalt vette hüpata. See oli hirmutav.
Ma ei räägi oma tõelistest muredest tavaliselt kellelegi. Ma ei kannata seda pilku, millega mind siis enamasti vaadatakse. Mul on üks sõbranna, kellega ma nüüd umbes kaks korda aastas kokku saan. Vahepeal kirjutan päevikut, kui asjad juba väga üle pea hakkavad kasvama.
Mulle tundub, et mõtlen liialt oma probleemidele. Olen vaikne ja suures seltskonnas ei õnnestu mul kuidagi midagi öelda. Kusjuures, suur seltskond on juba kolm inimest. Kahe inimese korral saan enamasti hakkama, sest siis pole võimalik vestlust kellegi teise õlgadele veeretada. Ka loengutes ei julge ma oma arvamust avaldada. Seminarid on täielik piin. Vahepeal tuleb tahtmine ka midagi öelda, kuid ma ei suuda oma kaitsekihist läbi murda. Tulemuseks on ainult värisevad käed ja mööda selga alla voolav higi.
Kuna mu isa oli suur ja tugev mees, siis maksin ma talle hirmu ja valu eest sellega, et ei rääkinud temaga. Mida vanemaks sain, seda vähem, ainult väga hädapärastel juhtudel. Ma ei lasknud teda enam endale lähedale.
Ma tahaksin olla teistsugune, enesekindlam, jutukam, et mu elu koosneks ka muust, kui kodust ja koolist. Ma tean, et praegune mina ei ole võimeline tööd leidma. Aga mida rohkem ma tahan, seda selgemini tunnen, et müür mu ümber on liiga kõrge ja liiga paks.
Käisin kunagi psühholoogi juures, aga sellest jäi äärmiselt ebameeldiv mälestus. Ma ei teagi, kas ma midagi küsida tahan. Vahest seda, kas aeg parandab kõik haavad? Või loodan, et keegi veenab mind abi otsima, et sellel korral ei oota ees ebasümpaatne inimene.
Kõike ilusat soovides, Kati.

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Tere, Kati!
Aeg ei paranda kõiki haavu. Lapsepõlvest on Sul kaasas väga negatiivsed kogemused ja mälestused. Need kogemused on mõjutanud ja Sinu isiksuse arengut. Sa kirjutad, et tahaksid olla teistsugune. Paljusid asju on võimalik täiskasvanuna ümber õppida ja juurde õppida. Suhtlemisoskus on üks nendest. Me ei saa ennast teha teiseks inimeseks, samuti ei saa me olnut olematuks teha, kuid meis on palju sellist, mida saame muuta. Ma arvan, et üksi on Sul raske oma probleemidega hakkama saada. Seepärast julgustaksin Sind siiski psühholoogi poole pöörduma, vaatamata eelnevale negatiivsele kogemusele. Arvatavasti vajaksid Sa pikemaajalisemat psühhoteraapiat, mitte ainult ühekordset konsultatsiooni. Ja psühholoogidega on nagu kõigi teiste inimestega, ühega sobime paremini, teisega mitte nii hästi.