Tere!
Minu probleem seisneb selles, et kardan meeletult telefoniga rääkimist. Iga telefonikõnet püüan ma lükata nii kaugele kui vähegi annab või üldse mitte helistada. Pärast telefonikõnet tunnen ennast sellest väsinuna ja olen veel hulk aega pinges ning mõtlen iga öeldud sõna tagantjärgi läbi. E-maili kaudu suhtlemisega mul probleeme ei ole.
Kuidas sellisest hirmust üle saada?
Olav

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Tere, Olav!
Hirm telefoniga rääkida on sotsiaalse ärevuse tunnuseks. See võib olla osa üldisemast sotsiaalsest ärevusest (hirm viibida seltskonnas, kõnetada inimesi, avaldada arvamust, sattuda teiste tähelepanu keskpunkti jms). Probleemi sisu on reeglina selles, et taolistes situatsioonides on inimene keskendunud iseendale (mida ma ütlen, kuidas ma teistele paistan, äkki ütlen midagi valseti, äkki tundun tobe, mida minust võidakse arvata jne). Nagu Te isegi aru saate, sellist "analüüsi" enda kallal tehes me muutumegi ärevaks ja ärevus omakorda soodustab kehalist pinget. kehaline pinge on aga organismi jaoks äärmiselt väsitav. Nii oletegi pärast igat telefonikõnet väsinud, kuna Teie pinge ei alga mitte kõne ajal vaid tunduvalt enne, juba siis kui Te mõtlete, et ma pean helistama, kuid ei tea, kuidas seda teha. Vältimine ja viivitamine (jätate helistamata või lükkate võimalikult kaugele) on ärevust ja hirmu säilitavad ja kinnitavad käitumisviisid. Soovitused lähtuvad eelnevast seletusest. Vähendada eneseanalüüsi, lõdvestuda, helistada telefoniga e-maili asemel, helistada kohe kui tarvidus tekib, mitte lükata kõnet edasi. Näpunäited on väga üldised. Kui probleem püsib, soovitan kogitiiv-käitumuslikku teraapiat. Siis saab koos terapeudiga jõuda lähemale probleemi tuumale ja koostada just Teie jaoks sobiv raviprogramm.