Tere!
Palun andke nõu, kuidas oma poega mõjutada. Probleem on järgmine: 8-aastane poiss hakkas varastama raha, ja seda nii kodus vanemate rahakotitest-taskutest, kui ka ühekorra võttis 5 krooni ühe oma sõbra juures olles kapist. Raha kulutab peamiselt Pokemoni (praegu laste seas populaarseks saanud mäng) žetoonide peale, seejärel mängib kõik žetoonid maha. Siis kui esimest korda kahtlus tekkis, vestlesime temaga, püüdsime südamele panna, et nii ei tohi teha, et kui paha on kui kõik hakkavad teda koguaeg kahtlustama jne, aga see ei mõjunud. Teine probleem on see, et laps valetab, kusjuures valetab isegi siis, kui see talle üldsegi vaja ei ole, lihtsalt mõtleb asju välja.
Aga viimane juhus viis meid täielikult tasakaalust välja. Nimelt leidsin meie esikust võõrast rahakotti, küsisin pojalt, kas ta teab kelle oma see on. Tema ütles, et esimest korda näeb. Eelmisel õhtul käisid meie juures mõned tema sõbrad mängimas. Selgus, et leitud rahakott kuulub ühe sõbra isale. Natuke enne seda, kui lapsed meil mängisid, käis minu laps selle sõbra juures, kelle isa rahakott see oli. Ühesõnaga, nüüd kõik arvavad, et minu laps varastas selle. Kuigi mina kaldun arvama, et seekord see ei olnud tema tegu, sest sisetunne ütleb, et ta ei valeta. See sõber on temast 3 aastat vanem ja on väga kaval poiss, kes igast situatsioonist puhtana välja tuleb. Siis kui käisime sõbra juures vanematega sellest rääkimas puges tema kohe vanni, et vestluses mitte osaleda. Nüüd mul on siis see mure, et minu poega hakatakse kahtlustama iga kord, kui midagi kadunud on (ta käib trennis, riideid ja kotte hoitakse üheskoos). See on eriti raske kuna elame väikses linnas, kus kõik teavad üksteist. Ma ei tea kuidas teda mõjutada ja talle toeks olla.
Vastuse eest ette tänades...

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Millised on teie peres suhted lapsega? Kas ta on harjunud oma muredest teile rääkima?
Vaja oleks temaga rääkida ja uurda, miks ta varastab. Ta peab tundma teie toetust, siis ta julgeb oma muret teile kurta. Tähtis on teada saada mis on tema jaoks probleem- kas tal pole taskuraha, või pole tal piisavalt sõpru jne.
Vesteldes lapsega võiks talle öelda ka seda, kes kord on varastanud, siis sellel on vaja näha vaeva, et teiste usaldust uuesti võita. Samuti võivad mõned kaaslased teda oma vargustes süüdlaseks lavastada.
Oluline on see, et igale vargusele tuleb reageerida, mitte probleemist vaikida.
Laps peab olema teie pere rahaliste võimalustega kursis. Taskuraha peaks lapsel olema, kuid seda otsustate teie, millised on teie võimalused ja nendest võiks lapsega usalduslikult rääkida.
Jõudu ja edu soovides!
Irene.