Tere olen 26 aastane äsja pisikese armsa tütre sünnitanud ema. Hetkel on mul väga raske aeg, kuna pean ainult koos mehega lapsega hakkama saama, kõrval pole ühtegi abilist, ei ema ega ämma.... mitte kedagi. Tunnen ennast pidevalt väsinuna, ei tunne eriti millestki rõõmu, tulevik tundub tume, puhken iga väiksemagi asja peale nutma ja mis kõige hullem olen rikkunud kõik suhted oma hoolitseva ja igati mõistliku mehega. Ükskõik mida ta ei teeks, vihastan pidevalt tema peale, mulle tundub, et me ei ole kokku loodud ja oleme niivõrd erinevad inimesed, iga hetk mõtlen kuidas temast lahku minna ja kõige tipp on muidugi see, et vihahoos lähen talle lausa kätega kallale. Midagi väga imelikku on küll minuga toimumas, kuigi oma pisikest 4 kuust lapsukest vaadates olen üliõnnelik ja rõõmus ja mõni hetk hiljem on mul kõigest ükskõik ja võin vihahoos karjudes lapse täiesti unustada. Kas tegemist võiks olla depressiooniga ja mida peaksin sel juhul ette võtma, kuna ravimeid ma kasutada vist ei saa kuna toidan last rinnaga, või on võimalus, et see möödub iseenesest kui see kõige raskem aeg mööda saab.
Vastuse eest ette tänades......
Külliki

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Külliki!
Teie kirja lugedes näib, et Teil on väga suur väsimus ja ehk sellest tekkinud depressioongi. Mõnikord on see tavaline, et pärast sünnitust ollakse vastamisi paljude lahendamist vajavate olukordadega ja kui abi ka veel ei ole, siis on mõnikord lausa talumatu. Küllap on ka need vihahood just jõuetuse ja väsimuse tõttu tekkinud tundepuhangud. Ehk ei ole päris hea mõte selles seiundis nii tähtsaid otuseid teha, et näiteks kas mehest lahku minna või ei. See on liiga tähtis otsus, et seda väsimusest tingitud pahameelehoos teha.
Kui Teile ei ole oma ema ega mehe ema käepärast abiks, siis ehk on mõni teine usaldust vääriv inimene, naabrinaine, sõbranna, mõni lähedalelav sugulane, kes võiks mõnigi kord Teile vaba tunnikese anda, et Te saaksite oma väsimust vahelduse või kas või lisa unetunniga leevendada. Ma saan aru, et mehel ei ole eriti võimalik Teile abiks olla.'
Perekooli kodulehelt võib leida ehk foorumi, kus teied selles olukorras emad kirjutavad oma kogemustest sel perioodil (www.perekool.ee).
Teine võimalus, kui Te enam rinnaga ei toida, oleks antidepressante kasutada. Väga tihti on need abiks meeleolu parandama ja viha leevendama. Muidugi, und ega vaheldust need ei asenda. Aga abiks sellegipoolest.
HK