Probleem 8-aastase tüdrukuga. Koolis ja ka kodus ei suuda keskenduda. Tunnis suudab mingi aja õpetajat kuulata, siis tüdineb ja hakkab hoopis pliiatsiga sodima või aknast välja vaatama. Sellega seoses läheb õpetaja selgitused kõrvust mööda, laps jääb koduste ülesannetega jänni ja kui ma temaga igal õhtul mitu tundi ei õpiks ja tuubiks, saaks ta lihtsalt "2"-sid ( järele proovitud ). Kui õppida sel hetkel, kui ta suudab keskenduda, omandab õpitu perfektselt. Aga see aeg on hirmus lühike ja ma ei saa ka ju koolis päevast päeva ta kõrval istuda ja ta tähelepanu õppimisele suunata. Koduseid ülesandeid antakse ka metsikutes kogustes, II klassi laps on pidanud III veerandil tegema juba 3 referaati, rääkimata igasugustest lisaülesannetest. Lisaks koduülesannetele on iga kuu kohustuslik läbi lugeda vähemalt üks 100-leheküljeline raamat.
Käisin Pärnus pereabikeskuse ( ? ) psühholoogi jutul, kes terve vastuvõtu ainult haigutas ja ütles tähelepanuhäire kohta, et "see läheb mööda". Mind see vastus ei rahulda, sest ongi aasta mööda läinud ja pole midagi paremaks muutunud. Olen kuulnud, et tähelepanu on võimalik mingite konkreetsete harjutustega arendada, aga ei tea, kuhu pöörduda.
Asi on juba väga tõsine, rahulikku pereelu pole meil olnud juba 1,5 aastat - töölt tulles sööme perega ja siis suurema lapsega kuni magamaminekuni õppima. Laps ei suuda enam 10,5 tunniga end välja magada, kurdab väsimust.
AIDAKE PALUN!

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Keskendumisraskused, vähene tähelepanelikkus tundides, tüdimus, väsimus, suutmatus öösel välja puhata on need tunnused, mis ma Teie kirjast välja noppisin. Lisaks suur koormus koolis. On üsna selge, et laps on sattunud teatud mõttes nõiaringi. Vähene keskendumisvõime ja väsimus takistavad õppimist ja liigne koormus süvendab tüdimust ja väsimust veelgi. On loomulik, et sellisel juhul halvenevad hinded, mis omakorda süvendab probleemi.
Mida siis teha? Eelkõige tuleks selgusele jõuda, milles on probleem. Kas on tegemist üleväsimusega, mis nõuaks puhkust või depressiooniga, mis nõuaks ravi või on veel midagi, mida vähese informatsiooni põhjal on raske oletada. Soovitan pöörduda kllinilise psühholoogi või psühhiaatri poole, kellel on kogemusi laste psüühiliste probleemide hindamise ja raviga.