Tere!
Mul on niisugune küsimus: Kas on võimalik, et inimene armastab ühte inimest terve elu? Minu lugu algas ülikooli esimesel kursusel, kui hakkasin käima noormehega, kellega olin koos kokku 9,5 aastat. Tema oli mulle esimene tõsisem suhe ja mina temale samamoodi. Kui olime seitse aastat käinud, saime soovitud lapse. Kõik paistis sujuvat. Minul ülikool läbi, mehel töökoht. Meil oli korter, auto, piisavalt raha elamiseks. Laiutada muidugi ei saanud, aga kui palju on noori peresid, kes saavad? Siiski ei olnud minu mees rahul ja otsustas minna aastaks välismaale raha teenima. Tulemuseks oli, et aasta möödudes ta avastas, et talle on hakanud välismaal kangesti meeldima ja et ta ei kavatsegi tagasi tulla. Ühtlasi oli ta leidnud endale ka uue pruudi. Kuna ma mitme naise pidamise pooldaja ei ole, siis lõpetasin suhte. Sellest hoolimata väidab ta, et armastab ainult mind. Aga kuna mina välismaale tema juurde minna ei kavatse ja talle andeks anda samuti mitte, siis peab ta oma elu edasi elama.
Nüüd on sellest möödas aasta. Seega pole ma teda näinud kaks aastat, aga ma ei suuda teda unustada. Vaatamata sellele, et ta jättis mind koos lapsega üksi. Ausalt öeldes on mul sellest väga kõrini. Meil polnud alati head ajad, oli ka palju probleeme, aga saime need lahendatud. Pealegi kipuvad halvad asjad ununema, alles jääb ainult suur suur igatsus. Ma ei taha teda enam armastada ja kannatada, aga ma ei saa endaga hakkama. Lapse pärast suhtleme edasi ja iga kord kui ta on helistanud, on mul mitu päeva täielik masendus. Piisab juba sellest, kui kuulen tema häält. Mida pean oma eluga edasi tegema?
Ette tänan!

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Mõned inimesed on lihtsalt monogaamsed. Ja armastavad ainult üht inimest läbi elu. See on raske, kui teine sedasorti inimene ei ole. Kannatused on sel juhul möödapääsmatud. Selliseid inimesi on kindlasti palju, kuigi näib, et neid kipub üha vähemaks jääma. Või on asja tuumaks see, et Te ei suuda talle andeks anda? Kui Te suudaksite andestada (mis on kindlasti väga raske) ehk siis oleks Teil kergem tema häält kuuldes ja temaga suheldes oma tundeid vaos hoida. Andeks anda taolistel puhkudel on väga raske. Aga veel raskem, nagu Te kogete, on elada andeks andmata.
Kumb see siis ikkagi on: kas kestev armastus või kestev andeksandmatus? Kui see on kestev armastus, siis on Teil väga vedanud ja väga mittevedanud ühtaegu. Vedanud selle poolest, et Teil on võime tugevasti ja kestvalt armastada ja vägagi mittevedanud, sest see toob endaga kaasa hingevalu. Mis siis selle hingevaluga peale hakata? Ehk saab kergem, kui seda kellegagi jagada? Kellegagi, kes hoolib kuulata? On Teil kedagi sellist? Või kellegagi, kes oskab seda kuulata ja kõnelda Teiega sellest nii, et Teil kergem hakkaks (ma vihjan psühhoterapeudile, nagu Te aru saite)?
Kui see on kestev andeksandmatus, siis tasub selle üle mõelda, keda selline andeksandmatus kõige enam rõhub? Teid? Teie meest? Teie last? Ma kaldun arvama, et kõige enam Teid ennast ja kõige vähem Teie meest. Sest ta on kaugel ja vaevalt ta seda niimoodi läbi elab kui Teie. Ja kindlasti mõjutab selline andeksandmatus ka tugevasti Teie last, kes näeb ja kuuleb oma ema kannatusi. Ka nende asjade läbiarutamiseks on Teil vaja kedagi, kes oskab kuulata nii, et Teil kergem hakkaks.
Jõudu soovides,
Harri Küünarpuu