Võib-olla tundub järgnev jutt pika ja mõttetu nutulauluna, aga olen jõudnud punkti, kust ma ei oska enam välja pääseda. Arvatavasti on see depressioon või läbipõlemine vms. Olen 23-a. neiu. Kogu oma elu olen üsna närviline inimene olnud, kuid nüüd paari kuu jooksul on asi juba väga hulluks läinud. Ma ei suuda enam keskenduda, pidevalt tulevad nutu- ja hirmuhood, ööde viisi ei saa magada ja üldine väga madal meeleolu. Hommikuti ei taha üldse voodistki tõusta, sest kõik tundub nii mõtetu. Lisaks ka füüsiline halb enesetunne. Seda kõike põhjustavad perkonnaprobleemid, rahapuudus, ebakindel tulevik, ülikooli lõpetamisega seotud ajanappus - ühesõnaga kõik asjad on kogunenud ja viinud mind täiesti ummikusse. Saan aru, et kui ma suudaks jälle rahulikuks muutuda ja keskenduma hakata, ehk jõuaksin vajalikud kooliasjad ära teha ja ehk laheneksid mõned probleemid nii. Nüüd aga võtsin endale veel ühe väikese töökohustuse, mille tõttu aega veelgi vähem on, kuid raha on hädasti vaja. Nii ongi kujunenud "nokk lahti-saba kinni-saba lahti-nokk kinni" tunne. ma ei oska enam selgelt näha ja otsustada, mida valida, mida jätta. Samuti pole mul ühtki sellist lähedast toetavat inimest, kellelt tuge saada. Vanemad maadlevad oma suurte probleemidega, sõbrad-tuttavad omadega või siis ei mõista mind. Tegelikult on mul olemas ka armastatu, kuid ta ei ela Eestis ja seetõttu ei saa ta ka mulle nii toeks olla, kui ma hatkel vajan. Võib-olla on ka see asjaolu üheks depressiooni tekitavaks faktoriks? Et ma ei saa selle inimesega koos olla ja et tulevik tundub väga ebakindel... Ma ei tea enam, mida teha, kuidas sellest olukorrast välja tulla. Kas ainuke võimalus on antidepressandid? mul on jäänud mujalt kuuldust mulje, et needki ei pidavat eriti aitama, või et pärast tarvitamise lõpetamist tunduvad asjad veelgi hullemad. Ja need on vist ka väga kallid. Tahaks kuidagi ilma rohtudeta hakkama saada, kuid oska ja ei suuda ise...

Arst vastas:
dr Elen Kihl
Psühholoogilise Nõustamise Keskus SENSUS Tartu ja Pärnu osakonnad
Depressiooni ravimid on tänapäeval üsna tõhusad. Ravimite osas soovitan konsulteerida psühhiaatriga. Sageli on hirm ravimite ees seotud just vähese informatsiooniga või kuuldustega, mis ei pruugi olla tõesed. Ravimitest üksi võib aga jääda väheks. Kõige tõhusam depressiooni ravi on ravimid ja psühhoteraapia. Viimane aitab paremini aru saada iseendast, oma probleemidest, mõtetest ja tunnetest. Samuti saab õppida tehnikaid, kuidas nüüd ja tulevikus ise ennast aidata. Psühholoogilise Nõustamise Keskuses töötavad psühhiaatrid, kes kõik on ka psühhoterapeudi väljaõppega. Nende käest saate abi nii rohtude kui ka psühholoogiliste probleemide lahendamise osas.