Ma olen olnud 6 aastat abielus alkohoolikuga, kes absoluutselt igal õhtul tarbib mingi koguse alkoholi. Mees on muidu olnud suht hooliv, aga mina tundsin, et iga aastaga ma aina vähem kannatan seda, et mees kogu aeg haiseb nagu joodik. Siis tuli periood, kus iga õhtu joodi vähemalt 0,5l kanget kraami. Ma lubasin, et lõpetan suhte, seda enam, et minu kaks last küsisid juba, et kaua ma jaksan. Tööl käinud ja peret üleval pidanud olen enamiku ajast mina, kuna tema on juba 51 mina 37. Talle ei kõlba peaaegu miski töö - küll valutab selg, küll käed. Sellest kevadest saadik olen ma kolmel korral teinud talle selgeks, et ma ei suuda armastada ega armatseda mehega, kes on kogu aeg veits purjakil ja haiseb nagu parm, seda enam, kuna ma ise teen väga palju tööd, et peret üleval pidada. Ma ei oska lugu pidada mehest, kes tööd üldse ei armasta, vaid teeb seda vaid siis, kui midagi konkreetselt paluda ja paluda. Mingi hetk hakkas ka hull armukadedus kõigi mu sõprade vastu, kes on nooremad ja meessoost. Nädal tagasi sai mul sellest lõksust, kus ma enda arvates olen, kõrini ja ma palusin tal asjad kokku panna ja ema juurde kolida. Kõigepealt üritas ta ennast ära tappa. Eesmärk oli selline, et minu lapsed oleks ta leidnud. Siis tunnistas ta, et ei ole nii kõva mees, kuigi ta oli juba aasta aega mind ähvardanud sellega, et tapab ennast ära, kui ta maha jätan. Algul ma kartsin seda, nüüd jätab külmaks. Praeguseks on ta mind nii ummikusse ajanud, et ma isegi olen mõelnud, et vahet ei ole, et ma üldse ei taha teda, et elan ainult haletsusest, aga samas ajab mind marru see, et see on ju minu elu, mille ma ohverdaks. Seda enam, et ma olen alkohoolikust ema laps ja ka ema terroriseeris meid enesetapukatsetega. Ma olen nii väsinud sellest jamast, ma tahaks leida kellegi, kellega ma õnnelik oleks, aga samas närib mind süütunne.

Arst vastas:
Tõnu Ots
dr Tõnu Ots
Psühholoog
Lahutada või mitte?
Väga sagedane raske probleem.
Kõigepealt peaksin rääkima alkoholismist. See on haigus ja enne kui muude asjade peale mõelda, tuleks endale ausalt vastata, kas ma olen teinud kõik minust sõltuva, et ta sellest haigusest vabastada.
Neid haigusi, mis inimesse peitu pugenult ümbritsevaid terroriseerivad on teisigi. Kuid alkoholism eristub neist tavaliselt selle poolest, et kainena on haige talutav ja meeldivgi, kuid samavõrd väljakannatamatu joobnuna. Teiste haiguste hoogude käes vaevleva inimese äärmuslikku käitumist on võimalik kaastunde toel paremini taluda, „purjus joodik“ tekitab vaid vastumeelsust ja viha.
Edasi taandub küsimus sellele, kas lahutada või mitte. Siin tuleb kaaluda kõigepealt seda, kas ja mil määral suudab lahutus probleemi lahendada. Näiteks kas peate ikka jääma ühe katuse alla, kas ta jääb ta teie pereelu häirima oma külaskäikudega, kuidas te jagate laste külastusõigust, kas teil on lootust saada ka alimente jne. Tavaliselt takerdub lahendus just nendesse küsimustesse.
Üldine reegel ütleb, et armastuse kadumine või uue armastuse tekkimine ei tohi olla piisav põhjus lahutuseks. Tahame või mitte, on abielu siiski majanduslik-kasvatuspedagoogiline liit. Lahutada tohib siis, kui kooselu on muutunud võimatuks. Seegi „võimatuse“ kriteerium on subjektiivselt suvaline. Sellepärast tasuks kaaluda märksõnu ohtlik, hirmu tekitav, vastik, tülgastav, häbistav, inimväärikust alandav, arengut takistav, majanduslikult ruineeriv.