eakas inimene 09.02.04 / Psühhiaatria

Külastaja küsib:

Tere!
Kuidas saada kontrolli alla 85 a. vanurit vaevavaid psüühilisi häireid. Aasta jooksul on esinenud 4 tõsist segasuse hoogu, kestvusega umbes 2 päeva. Muidu on mõistus selge, ainult nägemine väga halb, liigub vähe toa piires. Kui selline deliiriumilaadne seisund peale tuleb, siis hakkab kuulma ja nägema viirastusi, muutub algul aktiivseks, tahab kuhugi minna, sel ajal on kukkunud ja haiget saanud. Ei taju enam oma tegelikku ümbrust, kontakteerub halvasti, pidevalt seletab mingit oma juttu. Võib niiviisi jahmerdada ööpäev ja rohkemgi. Siis sõna otses mõttes kukub väsimusest ümber ja magab väga kaua. Peale pikka uinakut on mõistus selge, toimunut eriti ei mäleta, on väga väsinud kuid taastub siiski mõne päeva jooksul. Segase seisundi ajal ei saa teda hetkekski üksi jätta, ka öösel mitte. Keegi peab olema 24 tundi tema päralt. Esimese haigushoo ajal katsetasime kodus olevat rahustit diasepami ja see mõjus, mõne tunni jooksul antud 2 tabletti panid magama. Järgmisel korral polnud samast rahustist vähimatki abi, see justkui aktiviseerinuks teda. Kohalik arst ei soovitanud rahustit, vaid kirjutas haloberidooli, mis olevat vanainimestele parim. Hakkas seda võtma eelmise aasta detsembris ja pidas kenasti vastu kuni üks pudel sai otsa. Iga päev võttis ca 8-10 tilka. Tundus, et õige rohi on leitud. Ostsin seda veel varuks, aga kui nüüd nädal tagasi hakkas tõeline segasushoog, siis toimus sama mis rahustiga. Inimene jampsis kaks ööpäeva ning rohi oleks nagu hoogu juurde andnud. Kas on olemas mingi rahusti või uinuti selliste seisundite leevendamiseks, et vähemalt öösel saaks magada. Mis üldse aitaks?

Lugupidamisega L.S.

Arst vastas:

Jüri Ennet

dr Jüri Ennet

Psühhiaater

Erapsühhiaater

L.S. Nii suurte elukogemustega inimest nägemata on veidi raske konkreetset soovitust anda. Haloperidooli tilgad (kui tohter haiget nägi ja määras) on õige valik. Seisund ei ole lineaarne (sile, ühetasane) vaid lainetav, muutuv - seega peab teatud piirides muutuma ka Haloperidooli tilkade arv.
Kui sellega olukorda ei tasakaalusta, siis psühhiaatri juurde, vajadusel suunatakse uuringuteks gerontoloogia (vanurite) osakonda. Tallinna Psühhiaatriakliinikus selline osakond olemas.
Head soovides,
Jüri O.-M. Ennet

Kas see arutelu oli kasulik?

Nõuanded teemal: Psühhiaatria

Ärevushäire

Keskealine mees, 56 a. Tunneb
suurt ärevust ja ei julge arsti
juurde minna. Ei, tegemist pole
hambaarstiga, vaid meestearstiga,
et teha PSA-analüüs. Analüüsid
viimati tehtud ...

Jüri Ennet

Vastas dr Jüri Ennet

1) Perearst ja vere analüüs, ka PSA näitaja. Vastus teada ja ebalev olukord PSA aspektist kõrvaldatud.
2) Kui PSA korras, siis ikkagi võivad prostata põletikud olla (ka mikroobivabad).
Siin ...

Loe edasi

Xanax ja buronil

Tere,küsimus selline,et kas tohib manustada samaaegselt buronili ja xanaxit?Inimene on eakas,tal esinevad hood,kus muutub kurjaks ,võib isegi kepiga äiata.Arsti poolt on määratud kaks korda päevas buronil.Kas ...

Jüri Ennet

Vastas dr Jüri Ennet

Buronil (arsti poolt määratuna) on ravim, mida võetakse regulaarselt (teie näite puhul - kaks korda päevas).
Xanax on nö kiirabivahend ja seda võetakse nö erandjuhtudel (teie näite puhul - ägedushoogude ...

Loe edasi

antidepressandid

82 aastane naine elab raskelt üle oma mehe surma ja loodab saada antidepressantidest abi, kuid arvab, et südamerohtudega koos neid võtta ei tohi. Kas see jutt vastab tõele? Kas antidepressante võib võtta ...

Jüri Ennet

Vastas dr Jüri Ennet

Kliinik.ee saatis vabandades viimased kirjad alles 14. juulil 2010.a. mulle vastamiseks.
Nüüd siis vastan.
Ikka tohib ja vajadusel ka peab. Printsiip on selline, et nende kahe rohu võtmise ...

Loe edasi

isiksushäire

Kas isiksushäire on üldse ravitav või leevendatav mingil moel?

Jüri Ennet

Vastas dr Jüri Ennet

Kes diagnoosis, milline vorm, kas kompenseerunud või ei, milline vanus, millised elusihid ja kuidas nende sihtide suunas inimene kulgeb?
Inimene ja keskkond moodustavad terviku. Ühes keskkonnas ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi

Küsi foorumist

Küsi

Ei saanud vastust? Küsi arstilt: