aeganõudev wc-s istumine 19.11.06 / Perearst

Külastaja küsib:

Tere!

Minul selline piinlik probleem - juba pikemat aega (6a) on roojamine väga pingutust- ja aeganõudev. Tegu ei ole otseselt kõhukinnisusega, kuna roojamass tekib korralikult ja suure pingutamisega saan ta ka kord-kaks päevas välja. Oma kesiste meditsiiniliste teadmiste põhjal julgeksin pakkuda, et hoopis jämesool on laisk või muul moel funktsioneerimishäirega.

Tavaliselt käin istel enne tööd ja enne magama minemist. Väga tahaks ka lõuna ajal, kuid pole lihtsalt võimalik leida seda pooltundi, et kusagil wc-s kükitada, seega terve päeva kannatan veel lisaks gaaside käes. Mingist hetkest taipasin, et väljaheite saab välja pisut kiiremini, kui pärakut natuke paberiga stimuleerida. Kuna aega on alati vähe, siis sai see kuidagi pahaaimamatult normiks. St enam ei ole mõtet niisama üldse potil passida vaid kohe ka natuke kaasa aidata. Sellisel viisil saan tavaliselt u 15-20 minutiga kergendust.

Küsimusi on mul Teile seega mitu:
1) Kas ja mis viisil oleks võimalik jämesoole tööd ergutada?
2) Kas selline tagumiku torkimine võib pikemas persperktiivis kaasa tuua mingeid tõsisemaid kõrvalnähte (et lõpuks on sool veel rohkem umbes vms) või on see süütu tegevus? Mainiksin veel, et mingit veritsust ega lima sellega ei kaasne. Samuti on mulle võõras hemorroidide probleem.
3) Kas peaksin KOHE alustama pingutust selle nimel, et väljaheide tuleks loomulikult või tekitan endale pseudoprobleemi? Kadestan igatahes inimesi, kes tunnevad vajadust wc-sse minna ja siis seal alla 5 minutiga hakkama saavad. Väga ebameeldiv on see tunne, et sool on täis (kogu enesetunne on siis kohe kehv), aga nii kui istun (wc-s), on kakahäda kadunud. Pealegi mõjub psühholoogiliselt väga kurnavalt, kui peas keerleb kogu aeg mõte, kus ja millal on järgmine võimalus rahulikult soolt tühjendada.

Tänulik, (29a) 2 lapse ema
(probleem oli juba enne esimest rasedust)



Arst vastas:

Madis Veskimägi

dr Madis Veskimägi

Perearst

Tõstamaa Tervisekeskus

Tere
Üldiselt soovitan nõu pidada oma perearstiga, kes näeb Teid näost-näkku ja oskab küsida palju olulisi detaile. Seniks aga võin veidi lohutada. Esiteks on kakamise sagedus väga individuaalne, normiks loetakse 2 x päevs kuni 2 x nädalas. Teie kirja lugedes tundub et tegemist on pigem psühholoogilise probleemiga, kui kempsus käija siis ka kakada isegi kui vaja ei ole.
Teiseks sõltub kakamine otseselt sellest mida süüa ja juua ning kuidas liikuda. Tänapäeva keskmist "kontorirotti" iseloomustab vähene vedeliku tarbimine, näkitsemine, mingi kiirplöga valmistamine töökohal ( nt vettevalatav pudi mida nimetatakse kiirkartulipudruks, pakinuudlisupp jm) ja lõpuks ka vähene liikumine. Hirmsasti kardetakse minna paksuks ja seetõttu igaks juhuks ei sööda suurt, isegi kalorivaest toidukogust.
Nüüd soovitused. Toitumine paika. Hommikuks mõnus kaera või 4viljapuder, klaas keefiri. Enne hommikusööki võimalusel sörkjooks 20 minutit. PEale sööki kempsu ja üritada soolt tühjendada. ISegi kui ei ole häda peaks seda tegema, nimetan seda potitrenniks. Kuigi see võte on kasutusel rohkem lastel võib seda julgelt soovitada ka täiskasvanutele. Tööl teha lõunaoode, selleks suur õun või banaan, pudel mineraalvett. Lõunasöök. Taldrikumudel: veerand taldrikust liha mingil kujul u. 100 g ( kotlett, tailihaviil, kanaliha, kala) Veerand kartul, riis või makaron ja pool taldrikust salat. NB: Peaksime sööma 400-500 g aed ja puuvilja päevas. Õhtuoode: jälle mõni puuvili ja juua. Õhtusöök: toorsalat, mõni võileib, taimetee. Õhtusöök nii kl 18-20 vahel.
Päeva teisel poolel võib teha jälle liikumistrenni, sörkjooks, stepper toas, aeroobika seltskonnas vm. Igal võimalusel ka lapsed kaasa ja liikuma. Nii on neil silm peal hoitud ja nad on vaimustuses et saavad koos emmega liikuda.
Liikumine mõjub soolt stimuleerivalt, isegi tõsise lahtistina. Hea on kujundada endale kakamine kohe peale hommikusööki. Päevasel ajal ei peaks ajaviiteks kakamist üritama, isegi mitte näppima oma pärakut. Edu on loota vahest nädalate möödumisel, kuid see on püsivam kui see mida saadakse pingutuste ja lahtistite rakendamisega.
Mõnde lingid. Dieedi rehkendamiseks olen koostanud Exceli tabelina rakenduse, see on Eestis ka siin-seal levinud. See on allalaetav Diabeediliidu kodulehelt ja ka minu koduleleht, siin on link: http://tervis.tostamaa.ee/default.asp?id=121
Oma liikumisharrastust olen päevikuna kajastanud samuti kodulehel, siin on link: http://tervis.tostamaa.ee/default.asp?id=221
Lõpetuseks loodan, et sain anda mõne soovituse, millest võib tõusta kasu. Edu ei tohiks läbematult oodata juba teisel-kolmandal päeval. Selleks kulub nädalaid ja isegi kuid. Paika tuleb panna liikumine, toitumine, vedelikutarbimine, ehk ka oma suhtumine probleemi.
Head tervist soovides,
MAdis Veskimägi

Kas see arutelu oli kasulik?

Nõuanded teemal: Perearst

Kõhukinnisus

Minu kõhukinnisus ei seisne mitte väljaheite "kõvaduses", vaid selles, et kõhus oleks nagu takistus ees, mis ei lase väljaheitel välja tulla. Vasakul pool alakõhus on aeg-ajalt pakitsus või valutunne ning ...

Le Vallikivi

Vastas dr Le Vallikivi

Tervist,
Kui rääkida kõhukonnisusest, siis on kindlasti oluline ka väljaheite konsistents (näiteks puha pabulatena, tahke sitke, pehme või vedel), roojamissagedus, kas kõhukinnisus vaheldub kõhulahtisusega, ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi