Ravimiallergia Autor: Kaja Julge

Ravimiallergia. Ravimi all mõeldakse keemilist ühendit või muud ainet, mida kasutatakse haiguste uurimiseks, raviks või ärahoidmiseks. Ravimid on ka mitmesugused vaktsiinid, röntgenkontrastained ning diagnostilised preparaadid. Ravimid sisaldavad sageli lisaks toimeainele ka konservante, värvaineid jt abiaineid, mis samuti võivad põhjustada reaktsiooni. 

Ravimeid tarvitatakse üha rohkem ja ka reaktsioone tekib küllalt tihti. Enamik tekkivatest reaktsioonidest ei ole siiski tõelised allergilised, st immuunvahendatud reaktsioonid, vaid tingitud idiosünkraasiast ehk pseudoallergiast.

Ravimiallergia tekkemehhanismist lähtuvalt võivad kujuneda: 1) immunoglobuliin E -vahendusliku reaktsiooni alusel nõgestõbi, angioödeem, anafülaksia (penitsilliinid, sulfapreparaadid); 2) immunoglobuliinide G ja M ning komplemendi vahendatud tsütotoksilise reaktsiooni tõttu näiteks hemolüütiline aneemia, tsütopeenia (hepariin, tsimetidiin); 3) immuunkomplekside moodustumisel seerumtõbi, mille puhul kahjustuvad veresooned, liigesed, neerud (amoksitsilliin, ampitsilliin, sulfoonamiidid, karbamasepiin, griseofulviin, trimetoprim); 4) Tlümfotsüütide sensibiliseerumisel ravimi antigeeni suhtes hilist tüüpi allergia, mille avalduseks on allergiline dermatiit. Viimast võivad põhjustada nii sissevõetavad kui välispidiselt kasutatavad ravimid. Haiguse raskeks avaldusvormiks on eksfoliatiivne dermatoos (naha kihtidena irdumine).

On veel mitmeid terviserikkeid, mille kujunemist seostatakse vähemal või suuremal määral ravimitega. Valgustundlikkust põhjustavad mitmed sissevõetavad (psühhofarmakonid, antibiootikumid jt) ja välispidised (trioksaleen, metoksaleen) ravimid. Väga oluline on lugeda alati enne ravimi tarvitamist selle kohta käivat juhendit. Ravimist tekkinud reaktsioon kaob enamasti iseenesest, kui lõpetada ravimi manustamine. Kui sümptomid on intensiivsed, tuleb kasutada antihistamiinikume, glükokortikosteroide, anafülaksia puhul adrenaliini.

Vt ka anafülaksia, angioödeem, atoopiline dermatiit, idiosünkraasia, nõgestõbi, sensibiliseerumine.

Nõuanded sel teemal

allergia

Tere.On mure näol on väikesed punnid. Näitasin apteegis seal soovitati Loratin tabl. võtta ja määrida nägu Allergostopiga. Määrisin aga nägu hakkab kipitama.Kas tohin seda ültse tarvitada.Aitäh.

Kaja Julge

Vastas dr Kaja Julge

Tere,

Kui eriarsti juurde tuleb oodata terve kuu, soovitan pöörduda ikkagi perearsti vastuvõtule, kes saab nahaleidu hinnates oma hinnangu anda ja selle alusel ka edasised ravisoovitused. ...

Loe edasi

Ravimi tarvitamine enne allergi testi

Tere!

Perearst on suunanud mind allergoloogi juurde (dr. Luule Kits) konsultastioonile ning samuti, et teha test võimaliku allergia suhtes.

Kaebuseks on ühe ninapoole kipitus, ...

Kaja Julge

Vastas dr Kaja Julge

Tere,
Enne allergia nahatorketestide tegemist tuleb nädala jooksul vältida küll allergiavastaste antihistamiini tablettide kasutamist, kuid Avamysi kasutamine on lubatud.
Heade soovideha, Kjulge

Loe edasi

Allergia

Tere. Leitsin sellise artikli.
Näo- ja lõualuude süsteemi funktsioonide anomaaliad

Suu Valesti hingamise tagamaad

Triin Jagomägi

TÜ hambaarstiteaduse instituudi ...

Kaja Julge

Vastas dr Kaja Julge

Tere,

Ma ei saa Teid kuidagi aidata. Otsustada saab ikkagi see spetsialist, kes on last konsulteerinud ja kui tema leiab vajaliku olevat asja kiirendada, siis seda võimalusel ka tehakse.
Loe edasi

Retseptiravim

Tere.

Kus ma võin võtta retsept https://www.kliinik.ee/ravim/priligy/id-35050
Priligy tablettid. Milline arst annab?

Kalle Kurvits

Vastas dr Kalle Kurvits

Tere

Ravimi saamiseks vajaliku retsepti saab anda iga teemaga tegeleda sooviv arst kelle juurde pöördute.
Uroloog, pereaarst.

Kalle Kurvits

Loe edasi

Lapse verenalüüs

Tegime täna korduva vereanalüüsi pojale, sest lapsel oli juuni lõpus seiklusrikka päeva õhtuks tugevam nõrkuse hetk koos kahvatumise
( huuled sinised ) ja kerge jala tõmblusega. Käisime EMOS ...

Kaja Julge

Vastas dr Kaja Julge

Tere,

Perearst saab otsustada edasiste uuringute vajaduse ja ka selle, kas on vaja saata eriarstile.

Allergia uuringute tegemisega ei ole väga kiire, kuid plaani tuleks need kindlasti ...

Loe edasi

Ema ravimid

Tere,
Muretsen ema pärast. Kunagi on talle kirjutatud mitmeid rohtusid, täna on ta juba 80 aastane ja tarvitab neid igapäevaselt.
Enap, Amlocard, Betaloc, Hypothiazid on kõik vererõhu ravimid. ...

Kalle Kurvits

Vastas dr Kalle Kurvits

Tere

Selle küsimuse võiks esmalt esitada arstile.
Proviisorina arvan, et kui ta ennast ise hästi tunneb, pole põhjust muretseda. Sedalaadi ravimite koostarvitamine on vererõhu kontrolli ...

Loe edasi

Kaedad punetavad laigukesed

Tere!

Kolmeaastasel lapsel alates käesoleva aasta märtsikuust põsel ühes kohas ja käel mitmes kohas karedad punetavad laigud. Käe peal need on ka justkui edasi levinud - kui enne oli vaid ...

Kaja Julge

Vastas dr Kaja Julge

Tere,

Kirja ja lisatud pildi alusel ei ole võimalik öelda, millega tegemist. Vaja on minna kas nahaarsti või allergoloogi vastuvõtule. Vaja on vastuseid lisaks veel paljudele küsimustele, ...

Loe edasi

Must pässik ja ravimid

Tere!

Paar aastat tagasi oli minu isal müokardiinfarkt, millest tulenevalt peab ta igapäevaselt võtma erinevaid ravimeid (hjertemagnyl 75mg, betaloc zok 25mg, canocord 16mg, pantoprazole mepha ...

Kalle Kurvits

Vastas dr Kalle Kurvits

Tere

Mao kaitseks ongi nende tablettide hulgas pantoprasool.
Võiks paluda arsti vahetada see mõne teise vastu
Mustal pässikul võib paljude imeomaduste seas ka see olla, ei saa ...

Loe edasi

Allergiline reaktsioon

Tere. Minu 4 aastasel lapsel tekkis umbkaudu nädal tagasi lööve seljale. Mōni üksik väikene punn ka ees kōhu piirkonnas. Jalgadel ja kätel ei esine. Millega vōib olla tegu? Selline lööve esineb tal esimest ...

Kaja Julge

Vastas dr Kaja Julge

Tere,

Pildist ja antud kirjeldusest jääb hinnangu andmiseks väheks.
Peate ikka arsti vastuvõtule minema.

Heade soovidega,
Kjulge

Loe edasi

Kolesterooli ravimid

Tere!
Mul on küsimus kolesterooli ravimite kohta. Mu vanaema on võtnud varem mitmeid retseptiravimeid kolesterooli alandamiseks ja nendest on tal alati väga halb hakanud (kehv enesetunne, kõhuvalu ...

Kalle Kurvits

Vastas dr Kalle Kurvits

Tere

Kõrges vanuses inimesele põhjustab väsimust mis iganes.
Kolesterooli alandajaid käsimüügiravimitena ei olegi müügil, Need mida nimetate, on toidulisandid.
Siin on küll võimalik ...

Loe edasi


Vaata kõiki nõustamisi