Talumatus teatud piimatoodete puhul 01.09.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Umbes 3 aastat tagasi tekkisid järsku ühel päeval söömisjärgselt ägedad kõhuvalud, nii et olin lausa kägaras maas. Kui probleem esines ka järgnevate toidukordade järgselt, võtsin ühendust perearstiga ning kahtlustati gastriiti. Gastriidi jaoks mõeldud tablettide võtmine aga probleemi ei lahendanud.
Hakkasin katse-eksituse meetodil toiduaineid välja jätma menüüst ning selgitasin välja, et probleemi allikaks olid piimatooted - peamiselt just juust, sulatatud juust ja kohupiim. Kõige hullem kogemus oli restoranis, kus pidin vedela juustu kastmega pasta söömise pooleli jätma, sest tekkisid nii ägedad kõhuvalud, et läksin vetsu ja võtsin riided seljast, sest hakkasin üle kere higistama ja hingata oli ka raske.
Harjusin aastate jooksul kasutama taimseid asendustooteid ning tundub, et probleemi esinemine on leebemaks läinud ajaga. Mõnikord on külas olles ikka ette tulnud, et 1-2 tundi pärast söömist on selge ebamugavustunne kõhus ning tuleb välja, et toidu sees on olnud näiteks sulatatud juustu.
Selle aasta alguses otsustasin minna ikkagi perearsti juurde ja üritada probleemile jälile jõuda. Enda katsetuste põhjal võisin välistada laktoositalumatuse ning kahtlustasin piimavalgu allergiat. Perearst suunas tegema erinevaid teste: piimavalgu IgE testi tegin lausa kaks korda (erinevates asutustes), kuid mõlemad olid normis; laktoositalumatuse test oli normis, tsöliaakia test oli normis; roojaproov Helicobacter pylori tuvastamiseks oli normis. Küsisin perearstilt, et kas mul võib siis olla mitte-IgE vahendatud piimavalgu allergia, kuid seda perearst kaaluda ei tahtnud ning tegi kokkuvõtte, et järelikult mul ongi lihtsalt keskmisest tundlikum seedesüsteem. Ehk siis olin tagasi nullis - miks ma olen tundlik piimatoodete vastu viimased 3 aastat?
Seejärel hakkasin aga mõtlema, et äkki mul ongi ajaga probleem ära kadunud, sest probleemsed tooted on igapäevasest menüüst olnud väljas juba mitu aastat. Ostsin poest külmutatud pitsa ning erilist ebamugavustunnet ei tuvastanud - ka järgneval paaril pitsa söömisel. Siis aga ostsin prooviks piimapõhist laktoosivaba proteiinijooki ning mõne lonksu võtmine olid piisav, et 10 minuti pärast tunda kõhus selget ebamugavustunnet. Sama tulemus oli ka järgneval kahel päeval kui uuesti jõin seda proteiinijooki.
Tavalise poest otsetud lehmapiima tarbimine (väikses koguses) pole siiani märkimisväärselt ebamugavustunnet tekitanud, kuid antud proteiinijook, kus on suurem piimavalgu konsentratsioon, tekitab ebamugavustunde. Kui piimavalgu IgE on mul normis, siis kas ma saan midagi muud järeldada, kui et mul on mitte-IgE vahendatud piimaallergia?
Arst vastas:
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
• Võite teha eliminatsiooniproovi (4–6 nädalat piimavalkude täielik vältimine, siis teadlik uuesti proovimine). See kinnitab kõige kindlamalt, kas reaktsioon püsib.
• Samuti võiks mõelda soolestiku üldise toetamise peale – kiudainerikas toit, fermenteeritud toidud (mitte piimast), hea uni ja stressitaseme hoidmine, sest need kõik vähendavad tundlikke reaktsioone.