Järsku muna talumatus 07.11.24 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Kuni selle aasta juuli keskpaigani sõin ilma probleemideta muna igal erineval kujul ja mitmeid kordi nädalas. Juulis sõin, enda teada esimest korda elus, pool hanemuna. Sellele järgnes 5 tundi tugevat kõhuvalu (vasakul üleval kõhus - kogu magu oli nagu krampis ja valus). Hullematel hetkedel olid ka külmavärinad, kuumahood, iiveldus ja tahtmine oksendada (esimesel korral oksendasin ka).
Alguses arvasin, et olen hanemuna vastu tundlik aga pärast seda ei saa ma ka kanamuna süüa. 1/6 kanamuna tekitas viimati juba 3 tundi kõhuvalu. Viimati tegin kiirnudlitest nuudlisuppi. Abikaasa kaussi lõin ka 2 vutimuna. Kuna mul oli plaanis niikuini millalgi proovida, kas mul vutimuna vastu ka reaktsioon on ja tahtsin teada, mis maitsega tema nuudlid on, siis võtsin abikaasa nuudlitest 2 ampsu (ilma, et ühtegi nähtavat munatükki oleks suhu pannud) ja olin jälle 4-5 tundi kõhuvaludega täiesti pikali maas ja võimetu midagi tegema.
Seega selle olen ma nüüd üsna kindlalt tõestanud, et reaktsioon on tõesti just muna vastu. Minu küsimus on, et kas see saab olla ka hoopis mingi haigus, mitte toidutalumatus.
Kui ta oleks haigus (kuna ta nii järsku tuli), siis äkki saaks kuidagi ravida teda?
Ja juhul kui ta siiski ei ole midagi ravitavat, siis tahaks leida mooduseid, kuidas sümptomeid vähemalt leevendada. Siiani on kõik, mille tarvitamine toimub suu kaudu, pigem valu hullemaks teinud. Kuna ma ei ole kunagi olnud ühegi toiduaine vastu allergiline ega tundlik, siis ma lihtsalt ei oska arvata, milliste toitude sees võib olla muna ja alati ei ole ka siltisid mida uurida. Seega on üsna kindel, et ma saan varsti jälle oma muna-kõhuvalu. Aga äkki saab vähemalt leevendada seda valu natuke.
Pärast suuremat muna-kõhuvalu on selline tunne, nagu oleks mitu tundi trenni teinud ja keerulist vaimset tööd samal ajal - ehk siis nii füüsiliselt kui ka vaimselt on väga kurnav ja magu on ka alati väga hell ja natuke nagu paistes veel 12h pärast valu lõppu.
Kusjuures paar teelusikatäit majoneesi ei too reaktsiooni kaasa. Kui majoneesi on rohkem, siis annab kõht tunda. Aga kartulisalatit ei ole julenud proovida, jutt on pigem sellest kogusest, mille hamburgeri vahelt leida võib.
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere!
Probleem võib olla põhjustatud mitmetest teguritest. Kõige tõenäolisem on seedetrakti haigus, nimelt ärritunud soole sündroom, mis võib tekitada ebamugavustunnet. Seda saab ravida ning mune võib tarbida aurutatud omletina või pehmeks keedetult: 1 haniemuna päevas või 2 kanamuna. Praetud või kõvaks keedetud mune ei ole soovitatav tarbida. Kõik sõltub termilisest töötlemisest, ja asjaolu, et majonees, mis sisaldab mune, ei põhjusta teile ebamugavust, viitab samuti sellele. Samuti näitab teie võimalus tarbida majoneesi, et teil ei esine munade suhtes allergilist reaktsiooni. Proovige omleti või pehmeks keedetud munade varianti, vältige kõvaks keedetud mune. Igal juhul soovitan pöörduda toitumisspetsialisti poole, võite tulla ka minu juurde. On vaja teada sümptomeid täpsemalt ja kui kaua kestab ebamugavustunne. Parimate soovidega!