Alakaalulisus 09.10.16 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tervist!
Pöördun teie poole olles mures oma elukaaslase tervise pärast. Vanust on tal 24 ning ta on 195cm pikk. Kaal on päris madal, 64kg, mis näitab alakaalulisust. Kuna ta sporti ei tee, on ta seotud siiski füüsilise tööga. Ta sööb põhimõtteliselt kõikke, välja arvatud magusat, kuid kaal ei tõuse ning ta on sama peenike endiselt. Ehk tuleb see geenidest, kuna kõik tema õed-vennad on samamoodi kõhnad.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Väike kaal võib olla seotud pärilikkusega, kuid kui kaalunumbrid väljuvad soovituslikest normidest (KMI < 18.5) tuleb siiski midagi ette võtta, sest ka väike kaal on seotud mitmete terviseriskidega. Hetkel on teie elukaaslase KMI 16.8, seega on tegu tõsise alakaaluga. Nii pika mehe puhul, kelle töö on liikuv/füüsiline, tuleb väga täpselt paika panna toidukorrad, toitude valik kui ka kaloraaž. Kuigi kirja teel ei saa täpset energiavajadust määratleda, võin oletada, et see ületab enamus päevadest 3000 kcal. Siin on oluline väga regulaarne kui ka mitmekülgne toitumine. Sageli püütakse kaalu tõsta, süües palju magusat või rasvarikkaid tooteid, aga sellest pole kasu. Soovitan pidada toitumispäevikut ja siis seda analüüsida, kas ise spetsiaalseid programme kasutades (nutridata.ee) või siis toitumisnõustajalt abi küsides.
Parimatega, dr. Ehala