pannikuliit mesenteriaalse rasvkoe ja lümfisõlmede haaratusega 29.09.15 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Peale kahenädalast kõhuvalu diagnoositi "pannikuliit mesenteriaalse rasvkoe ja lümfisõlmede haaratusega", millele järgnes haiglas 5-päevane antibiootikumiravi. Tänaseks on ravist möödas kolm nädalat, aga valud kestavad edasi. Tõsi, palavikku enam ei ole ja mõnel päeval on ka enesetunne üsna normaalne. Kehakaal on viimase nelja nädalaga langenud üle 12 kilo, süüa väga midagi ei julge. Suuremalt jaolt koosneb päevamenüü taimeteedest ja mõnest lusikatäiest juurviljast. Valuvaigistid enesetunnet paremaks ei tee, magamata ööd on viinud üleüldise kurnatuseni. Raviarsti sõnul võtab lõplik paranemine aega. Siit küsimused:
Kui kaua võib aega võtta lõplik paranemine?
Kas sellel haigusel võiks olla ka mingi järelravi?
Kas see haigus võib korduda?
Mida võiks sellest haigusest taastumise ajal süüa?
Mis üldse sellist haigust võib põhjustada?
Ette tänades
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Antud probleemiga mina oma igapäevatöös kokku ei puutu, mistõttu pole küsimus tulnud päris õigele aadressaadile, kuid püüan anda vastavalt teadmistele vastuse. Pannikuliidi tekkepõhjused pole selged, varieerudes külmetusest, traumast kuni muude seedetrakti ja kõhuõõnt haaravate haigusteni, mis võivad viia pannikuliidi väljakujunemiseni. Kuna viibisite haiglas, siis usun, et teile tehti seal põhjalikud uuringud, välistamaks võimalikke kaasuvaid haigusi (probleemid mao-sooletraktis, vm). Täpsustage selles osas oma ravi- või perearstiga. Kui kaebused ikkagi tasapisi taanduma ei hakka on vaja veel ehk arutada võimalike lisauuringute kohapealt. Paranemine/taastumine ei pruugi olla väga kiire ja võib võtta kuid ning mõnedel juhtudel ka rohkem. Vahel võib ka haigus uuesti ägeneda, kuid enamikel juhtudel on haigus healoomulise kuluga.
Kui olete suitsetaja, siis tuleks viimasest loobuda, sest antud haiguse puhul on toodud välja seosed suitsetamisega. Vältida tuleks rasvaseid toite. Toit olgu vedelikurohke ja "peenestatud" ning pigem kergelt töödeldud (hautatud, keedetud, smuuti vormis, jmt). Kui kaalulangus jätkub, tuleks ehk lisada meditsiinilised toidukordade asendajad, mis on spetsiaalselt toodetud juhtudeks, kus inimestel on seedetrakti või muud toitumisega seonduvad probleemid (N: Nutricia). Need tooted imenduvad kergemini ning on oma koostiselt energia- ja toitaineterikkad.
Parimatega,
dr.Ehala