Ülekaalulisus, seedeprobleemid 21.07.14 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere, minul selline mure. Olen vähem, kui aastaga võtnud 10kg juurde ning tunnen end sellepärast väga halvasti ja ebamugavalt. Sooviksin sellest uuesti vabaneda, kuid ma ei leia endale sobivat dieeti. Olen erinevaid asju proovinud, kuid alati lõppeb see sellega, et seedimine on sassis ja kõht ei käi läbi, mille tulemuseks on tihti olnud 3-4kg kaalutõus. Jälgin väga hoolega, mida ma söön ning olen märganud, et peale liha,kartuli vms tugevama toidu söömist jääb mu seedimine väga aeglaseks. Apteegist soovitati enne söömist võtta artishoki&võilille tablette, mis soodustavad seedimist ja abistavad maksa tööd. Need aitavad seedimist väga hästi, kuid kardan, et kui lõpetan nende võtmise on seedimine jälle sassis. Vahepeal käisin igal hommikul u 3km jalutamas ja õhtuti veel jooksmas, et kilod alla läheksid, kuid asjata. Isegi, kui mõni kilo alla läks, tuli see paari päevaga jälle tagasi. Mida teha? Kas neid seedetablette võib igapäevaselt jääda kasutama? Kuidas saaksin need kilod alla, mis nii järsult tulid?
Lisainfoks niipalju, et olen 176 cm pikk ja kaalun hetkel 86 kg (pool aastat tagasi kaalusin 75 kg).
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Ühestki dieedist pole kasu kui ei muudeta oma toitumist ja liikumisharjumusi püsivalt. Kuna enamus dieete on ühes või teises osas ekstreemsed ning ei täida meie vajadusi kõigi toitainete osas, siis pole nad pikas perspektiivis jätkusuutlikud. Seega tuleb esimese asjana endale selgeks teha, millest liigsed kilod pärinevad (ebaregulaarne toitumine, suured kogused, õhtune liigsöömine, maiustamine, vähene liikumine, vm). Nagu tavapäraselt soovitan siinkohal pidada toidupäevikut ning seda analüüsida, et saada aru, kus võib olla probleem. Kasutada saate toitumine.ee või ka kaaluabi.ee lehekülgedel olevaid päevikuid ning nõuandeid. Antud lehekülgedelt leiate kindlasti soovitused nii päevase kaloraaži kui toiduvalikute osas. Eduka kaalulangetamise juurde kuulub regulaarne(igapäevane) füüsiline aktiivsus, nii et jätkake igal juhul kirjas mainitud tegevusi.
Kasutatud seedetegevust toetavad tabletid ei tohiks omada kõrvaltoimeid, kuid usun, et saades oma toitumise kontrolli alla ei vaja te enam toidulisandeid. Kehv seedimine on küllalt sage regulaarsete dieedipidajate mure. Praegusel kuumal ajal vadake kindlasti, et ka vedelikutarbimine oleks piisav.
Parimatega, dr.Ehala