Lapse ülekaal 24.01.14 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Olen 10aastase lapse ema ja pöördun Teie poole tõsise murega! Nimelt kaalub minu tütar 56 kg ja on 152 cm pikk. Ei saa öelda, et ta ei söö tervislikult. Igapäev on mitmekülgne toit. Koolis saab laps 2 korda süüa lõuna ajal ja õhtu oodet enne koju tulekut. Burgerid igapäevaselt välistatud, tõesti võibolla 2 kuu jooksul korra sööb. Kasutan kodus nisujahu asemel riisijahu ja üldse nisujahutooted on abikaasa tõttu välistatud. Mida peaksin veel tegema, et lapse kehakaal ei tõuseks? Kas pean tõesti last näljutama hakkama ja keelama tal süüa? Kuidas ütlen kasvavale organismile, et sa ei tohi süüa juurde võtta, vaid sööd 1 portsjoni?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Nagu enamuses selliste juhtude puhul on positiivne külg see, et lapsed kasvavad, mistõttu on kergem kaaluprobleemiga toime tulla kui täiskasvanute puhul. Teisisõnu, esimese asjana püüdke jälgida, et kaalu juurdekasv võrreldes pikkusesse kasvuga poleks liialt kiire. Usun, et väga rangete käskude ja keeldudega teete asja hullemaks, sest sellisel juhul kaob tihtipeale usaldus. Lastega ma oma igapäevatöös kokku ei puutu, aga mõned kogemused sellest vallast lubavad oletada, et üpris sageli on ülesöömine ning liigne maiustamine seotud stressiga. Nii noor ei oska oma tundeid sõnastada ning põhjust ja tagajärge kokku panna ning siin mängib suurt rolli meie kui lapsevanema mõistev suhtumine. Nõudmised kooli, sõprade aga ka koduste poolt on päris paljudele noortele suureks väljakutseks. Mõelge selles valguses asjad läbi. Teisest küljest võib olla tegu teatud kehatüübiga, kus teismeeas ollaksegi pisut "pehmemad" ning sellest kasvatakse välja. Kolmandaks võib teie tütre näol olla tegu tüübiga, kelle isu võrreldes ümbritsevatega ongi suurem. Sellistel juhtudel on ülioluline regulaarsus, toiduvalikute järjepidev õpetamine ning samuti aeglane söömine. Kiirustamine on üldiselt üks ülesöömise ja lisaportsude põhjusi. Kõige olulisem on aga hetkel, et teie tütar usuks, et väärtustate teda igasugusena ehk siis antud kontekstis ka kergelt ülekaalulisena. Sellest ei räägita tihti, aga eneseväärtustamine ja usk, et teised meid väärtustavad sellisena nagu me oleme on üpris palju seotud meie söömisharjumuste ning kehakaaluga. Siinkohal pean silmas väga erinevaid toitumis- ja kehakaalu probleeme. Kirja põhjal jääb mulje, et toitumise kohapealt olete andnud kõik endast sõltuva. Võimalik, et kasu oleks sellest kui mõni lastearst või nõustaja teie tütre menüüle pilgu peale viskaks, sest kirja teel ei saa kahjuks öelda, kas ja kui palju üldse vajaks toitumine muutmist. Kõik tuleks panna konteksti ka liikumise osas.
Heade soovidega,
dr.Ehala