Ülekaalulisus 04.11.12 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! Olen 13aastane tüdruk ja umbes 163 cm pikk. Olen muidu endaga rahul, aga probleemiks on ülekaalulisus. Kaalun 65 kg ja üritan elueest varjata enda keha. Paksuks ei sõimata ja ma pole klassist kõige paksem, aga ikkagi on tunne vahel, et olen teistsugune ja nii. Kas oleks soovitada mingeid dieete? Käin muidu 3 korda nädalas tantsutrennis, kus teeme palju kõhulihaseid ja hantlitrenne, aga see ei aita. Teiste ja enda arust ei söö ma üldse palju, ja kõik imestavad kust mu kilod tulevad. Ema ja isa pole mul ülekaalulised. Õde on.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Konkreetseid soovitusi saab kellelegi anda ikkagi ainult siis kui on teada mida, mis aegadel ja kui palju ta sööb. Oluline on aga teismeeas see, et käimas on keha arengu-ja kasvuperiood, nii et rangeid dieete ja katsetusi toitumise vallas ei tohiks mingil juhul teha. Samas on positiivne, et iga lisandunud sentimeeter pikkusesse on kingituseks kui hoida kaalunumbri tõus kontrolli all. Oma kogemustest võin öelda, et teismeliste tüdrukut põhiprobleem on sageli maiustustega liialdamine( saiakesed, kommid, magusad joogid, aga ka magusad piimatooted nagu kohukesed,kreemid, jmt). Süüakse ebakorrapäraselt. Liiga vähe on menüüs köögi-ja puuvilja. Suur probleem on liigväheses füüsilises aktiivsuses. Ma ei pea silmas ainult trenne, vaid seda et igapäevaselt liigutakse vähe(alla poole tunni päevas). Kui kolmel päeval on trenn, aga ülejäänud neljal on liikumine minimaalne on kokkuvõttes füüsiline aktiivsus ikkagi väike. Seega soovitan pidada nii liikumis- kui toitumispäevikut vähemalt nädala jooksul. Panen siia juurde lingi materjalidega, kust saab pisut täpsemalt lugeda, et mida üks kooliskäija peaks sööma ja kui palju. Selle alusel saab võrrelda enda toitumist
http://www.haigekassa.ee/uploads/userfiles/file/juhendid/lapsed_toitumine_2010.pdf
Heade soovidega, dr.Ehala