Rauavaegusaneemia 29.10.12 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Olen juba viis aastat talunud rauavaegusaneemiat, see on mu maole ja südamele juba liiga teinud. Mul on krooniline gastriit ning südamepekslemine on nii tohutu, et vahel on tunne, et süda jätab lööke vahele - eriti kui natukenegi kasvõi jalutan. Totaalne väsimus, uimasus ning halb enesetunne. Mul on ferritiin väga madal 1,8; 3,5; 7 - sellised numbrid võetud viimastest kolmest vereproovist; madal on ka MCV ja MCH, muidugi ka hemoglobiin. Alla normi on veel hematokrit, leukotsüüdid; MCHC. Üle normi on erotrotsüüdid; RDW; Monotsüüdid. Ma ise täpselt ei teagi, mis need kõik on, aga vereproovis olid need siis kas alla või ülenormi. Ise olen nüüdseks 20ne aastane. Olen abi otsinud perearstidelt, olen vahetanud kaks korda oma perearsti, aga põhjuseid ei ole siiani teada saanud. Kas siin võib tegemist olla imendumishäirega või millegi muuga, kuidas sellised asjad saab välja selgitada? Olen käinud toitumisnõustaja juures ning oma menüüs teinud vastavad korrektuurid ning olen täitnud programmi nutridata ning sealt on selgunud, et mu päevasest söögist saadud raua kogus on 100% kahe nädala vältel kandes iga päev on menüü sinna sisse. Kuidas on võimalik, et teada saaksin põhjuseid, miks raud ikkagi peale rauapreparaadi võtmise lõpetamist alla kukuvad? Kas selline pikaajaline rauavaegusaneemia võib minu organismi väga palju mõjutada? Milliseid uuringuid mu perearst võiks veel teha? Suur tänu Teile!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Esmatähtis oleks ikkagi välja selgitada rauakao põhjus. Toitumisteadmistest on muidugi siinkohal kasu, kuid ainuüksi see probleemi ei lahenda.
Rauapuudus võib olla seotud erinevate organite haigusega (maks, põrn, neerud, soolestik, günekoloogilised probleemid, verehaigused) Mina soovitaksin vast nõu pidada veel gastroenteroloogiga ja teha neeruanalüüsid juhul kui neid tehtud pole. Soovitan teha ka günekoloogilise kontrolli. Kirja teel on midagi konkreetset aga siiski raske öelda.
Heade soovidega, dr.Ehala