Diabeet, veresuhkru-, kaalutõus 18.11.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! Mure on seoses kaalutõusuga. Veel aasta tagasi kaalusin 53 kg. Praeguseks kaalun 61 kg. Viimase 2 kuuga olen sellest juurde võtnud 3 kg. Tundub, et kaal ainult tõuseb. Toitun normaalselt. Kiirtoitu sisse ei pugi. Hommikusööki söön. Enamasti kaks võileiba hommikuti, ilma võita. Kohv kõrvale suhkruasendajaga. Lõuna ajal midagi kergemat -omlett nt ja õhtul sooja toitu. Õli kasutamine on minimaalne. Päevas magusaisu korral söön 2-3 kommi. Kalorite hulga poolest peaksin need ära tarbima küll. Otseselt trennis ei käi, aga päevas natuke liikumist siiski on. Veresuhkur on viimastel aastatel palju kõikunud, aga pigem püsib stabiilselt kõrge. Arstid ei oska väga midagi teha. Ju sõltub veresuhkru liiga palju tujust ja tuulest nö. Üritan küll hoida stabiilsena, aga arusaamatult viskab ühel hetkel kõrgeks. Teisel juhul on vahel tunne, et insuliin ei mõju üldse ega suuda veresuhkurt alla tuua. Olenemata süstitud kogusest veresuhkur ei muutu. Praegu teen õhtuti enne magamaminekut 19 ühikut Lantust ja söögikordadele siis vastavalt veresuhkrule Humalogi peale. Kuna päris tihti tuleb meeletu magusaisu, siis eeldan, et see on seotud veresuhkru kõikumisega. Kas ka kaalutõus võib olla sellega seotud? Kui on pidevalt kõrge veresuhkrur, siis peaks kaal ju hoopis langema ketoatsidoosi tõttu.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Minul jääb saadetud kirjast mulje, et toitumine on hetkel siiski ebakorrapärane nii kellaaegadelt kui ka toiduvalikult, mis võib olla üheks kaalutõusu põhjuseks. Minu nõuanne oleks diabeediõe ning oma raviarstiga üle vaadata ning analüüsida toitumispäevikut (viimast peaks kindlasti pidama) kui ka insuliinravi. Kasu oleks samuti liikumisaktiivsuse tõstmisest, mis parandab ainevahetust, ravimite toimet kui mõjub hästi kehakaalule. Minu soovitus on siinkohal teha päevas vähemalt 5-6000 sammu ning nädalas minimaalselt 1-2 korda 10 000 sammu.
Heade soovidega, dr.Ehala