Rasvtõve ravimine 10.08.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Kas rasvtõve ravimiseks on olemas mingeid ravimeid? Või peab siiski vaid söömisega ja liikumisega suutma seda ravida? Sellisel juhul tahaksin teada, mis oleks see minimaalne kogus kaloreid, mis ei lülitaks organismi säästurežiimile? Olin kunagi 65-kilone kaunis piiga, ent kaks rasedust on teinud minust peaaegu poole matsakama mammi (109kg). Esimese rasedusega lisandus 30kg ja teisega 14kg. Kuna esimese rasedusega kaasnes meeletu magusaisu, siis sellest ka selline kaalutõus. Teisel rasedusel polnud mul mingeid isusid, ent kaal ikkagi kasvas.
Olen püüdnud kahe raseduse vahel ja ka pärast teist sünnitust pingsalt kaalu alandada, ent alati on tekkinud hirm, et rikun oma niigi aeglase ainevahetuse totaalselt ära. Organism on hakanud niikuinii juba anorektikule omaseid sümptomeid tekitama: menstruatsiooni vahelejäämine või vähene veritsus päevade ajal (NB! vaskspiraaliga!), pidev väsimus, kanged lihased, kuivad liigesed (pidevalt naksuvad), sinised silmaalused jms.
Minu praegune päevamenüü koosneb 1600-1800 kalorist, kusjuures alati jälgin ka toidupüramiidi. Köögiviljad näiteks maitsevad mulle väga. Toidukorrad on mul regularselt kindlatel kellaaegadel ja peale kella 19.00 ei võta ma rohkem ühtegi ampsu.
Lisaks saan oma majapidamises igapäevaselt piisavalt koormust ning korra nädalas käin ka tanstutrennis. Ka teistel pävadel tantsin vahest meeldetuletuseks ja koreograafia kinnistumiseks paar korda tantse läbi.
Kalorite piiramine poleks minu jaoks mingi probleem, siiani pole julgenud vähem tarbida kartuses, et organism jääb veelgi sügavamale säästurežiimile. Kas see on asjatu kartus? Kui jah, siis mis oleks minu kaalu (109kg) ja pikkuse (165cm) juures mõistlik ja ohutu minimaalne kalorite hulk üheks päevaks?
Liikumist mõne trenni näol kahjuks suurendada eriti võimalik pole, sest majapidamine, aiatööd ja kaks last (üks neist koolieelik, teine alles 4-kuune
rinnalaps) ei võimalda väga palju rohkem päevakavast aega näpistada. Või peaks näiteks tantsimise asemel hoopis eelistama mõnda efektiivsemat treenimisviisi (nt jõusaal, aeroobika)? Milline treening oleks kõige efektiivsem?
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Rasvumise raviks on püütud aastakümnete jooksul leida ravimeid, mis aitaksid probleemiga paremini toime tulla. Üht-teist on ka patsientideni jõudnud, kuid hetkel on saadaval vaid üks preparaat, mille ülesandeks on rasvade imendumise piiramine soolestikust (orlistat). Ülejäänud vabamüügis olevad toidulisandid võivad küll ühel või teisel moel kaalulangetamist toetada, kuid pole preparaati, mis iseenesest kellegi kaalunumbrid alla tooks. Hetkel kui toidate last alles rinnaga ei soovitaks ma teil oma kaloraaži alla teie enda kirjas toodud miinimumi viia. Kui rinnaga toitmine on lõpetatud võib mõneks perioodiks kaloraaži ka allapoole tuua, kuid selleks et anda mingeid kindlaid numbreid tuleb täpselt arvestada teie päevase füüsilise koormusega. Nagu ikka soovitan ka teil oma toitumise korrigeerimisel kasutada abiks toitumine.ee ja nutridata.ee lehekülgi. Kui soovite toitumisalast konsultatsiooni ning abi menüü koostamisel võite tulla konsultatsioonile (registreerumine aadressil toitumine@kliinikum.ee). Treeningutest on head intervalltreeningud, kuid eelnevalt soovitan ma siiski pidada nõu mõne treeningspetsialistiga, et leida teie hetketasemele sobivaim programm. Ise saate treeningute kohta lugeda leheküljelt trimm.ee.
Heade soovidega, dr.Ehala