Kõhuvaevused ja toitumine 06.02.11 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere.
Olen 34aastane naine. Lapsena närb sööja ja väga kõhn. Teismeeast alates, aga pigem ülekaaluline 171 cm ja 70 kg. 28aastasena opereeriti sapipõis. Nüüd viimased 5 aastat kaalun 65 kg, aga pean selle nimel kogu aeg tohutult võitlema. Kaal kõigub 2-3 kiloga. Lisaks on peale laste sündi jäänud ette kole rippuv kõht. Viimasel aastal tekitab igasugune söömine kõhuvaevuseid, kõht läheb punni, valud külgedes, gaasid- meeletud gaasid. Olen proovinud kõikvõimalikke nippe, aga parimaks on üldse mitte söömine. Olen tüdinud ja väsinud pidevast kõhuvalust, pistetest, torgetest ja puhitusest. Mida ma sööma peaksin, et end hästi tunneksin? Perearst ütleb, et ma ikka jälgiksin ja on ärritunud soole sündroom. Kõht muidu käib läbi normaalselt, pigem kinni kui lahti.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Kirjas mainitud diagnoosi puhul pole ühest lahendust ja sageli soovitatakse pidada päevikut, et siis välja selgitada, millised toiduained enam vaevusi tekitavad, välistades need seejärel menüüst. Lisaks võib teha nädala-kaheseid teatud toiduaineid vältivaid kuure ja jälgida, kuidas see enesetundele mõjub. Näiteks ei söö nädala jooksul nisutooteid. Ärritajatena võivad mõjuda ka piimatooted, eriti värske piim. Samuti mõned köögiviljad. Näiteks paprika, tomat, oalised. Ka maiustused võivad kaebusi suurendada. Täpseid nimekirju siin anda siiski ei saa. Soovitav oleks süüa sageli, väikeste portsude kaupa. Eelistatud kergelt töödeldud vedelikurikast toitu (supid, hautised, jmt). Soovitaksin teha ka ühe pikema kuuri probiootikumidega ning vajadusel kasutada gaase siduvaid preparaate (espumisan, vm).
Heade soovidega,
dr.Ehala