Toitumine 19.02.09 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Olen 22-aastane tütarlaps. Kaalun 57kg ja olen 173 cm pikk.
Olen suitsetanud alates 13ndast eluaastast kuni tänavuse jaanuarini. Otsustasin maha jätta ja siiani edeneb (seega ligi 2 kuud).
Minu probleem on aga selles, et mul on väga tundlik seedesüsteem. Viimased 4 aastat olen regulaarselt (vägagi) kasutanud lahtisteid, sest ilma lihtsalt tualetti ei saakski. Esimesed 2 aastat neist vast mõni kord nädalas ja viimased kaks, nägid iga viimaselgi õhtulgi mingeid ergutajad - tee, lahtisti, puuviljakuubikud, punane vein.
Kuna sigaretid on olnud alati ka head vahendid tualietti jõudmisel, siis nüüd seda võimalust enam pole. Joon kohvi aga see ka ei aita ja need lõputud lahtistite söömised on tekitanud minus hirmu - mis edasi? Kas nii jääbki?
Tualetti saan praegusel ajal kord nädalas, kui mingeid abivahendeid ei kasuta ja isegi siis jääb müsteeriumiks see, et miks see toit välja ei tule? Kuhu ta siis kaob? Sest välja tuleb vaid üürike!!!
Kõht läheb nii kinni, et mul on tunne nagu oleks minu sees kivid. Vähe sellest on mul nii sisemised kui välimised hemorroidid (küll diagnoosimata, aga olen piisavalt uurinud). Kõht on nii punnis nagu oleksin 5ndat kuud rase.
Olen küll sportlik ja toitun tervislikult aga miski ei aita. Joon päevas palju vett, lisaks veel teed ja söön palju köögivilju ja kõike, millel on suur kiudaine sisaldus. Ma olen tõepoolest kõike proovinud. Saan aru, et sooled on nüüd laisaks muutunud aga olin valiku ees - kas piinelda selle meeletu kõhukinnisuse käes või seda leevendada. Valisin mõistagi viimase ja mugava tee.
Minu puhul ei tule kõneallagi, et mingi jogurt või supikesed või vaid köögiviljad aitaksid. Ei!
Peale selle on mul tekkinud gaasid. Mul pole neid kunagi eriti olnud ja nüüd on mul tunne, et lõhken.
Mida peaksin tegema? Ma ei taha väga palju kaalus juurde ka võtta, sest tavaliselt see oht ju on, kui suitsetamine maha jäetakse. Samas ei saa ma ju eluks ajaks lahtistite peale ka jääda, sest mis siis kui plaanin rasedaks jääda?
Kogu see teema käib minuga iga päev kaasas ja olen sellest nii väsinud.
Palun väga abi!
Ette tänades!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Olete oma seedesüsteemile karuteene teinud, nagu ka ise sellest väga hästi aru saate. Olles aastaid ennast nn. piitsutanud, vajate pikka meelt, et asjad jälle loomulikku teed pidi käima hakkaksid. Vaja oleks täpset ülevaadet teie toitumisest, et näha, kas toit sisaldab kõiki neid aineid, mis kindlustavad seedesüsteemi normaalse töö. Võimalik, et vajaksite ka mõneks ajaks täpselt paika pandud režiimi. Kui on soovi, võiksite tulla vastuvõtule (reg: 533 18 008), mille käigus saaksime teile vastava programmi koostada.
Heade soovidega, dr.Ehala