Kaalu tõstmine 28.12.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere! Olen 23 aastane noormees. Probleemiks on see, et olen kogu elu olnud madala kaaluline. Hetkel 183/58. Aastate lõikes on kaal kõikunud väga vähe. Toitun seoses töö iseloomuga (füüsiliselt küllaltki liikuv) ebaregulaarselt- üritan kord päevas süüa lõunal korraliku prae (kartul, kotlett, kaste vms), kui see on võimalik. Hommikuks söön ühe juustuga võileiva ja tassi kohvi piimaga, pluss väikese jogurti vms. Kui aega on, siis valmistan ka putru. Õhtuti söön peamiselt saiatooteid, võileibu, joon piima. Tihti söön lisaks šokolaadi ja jäätist. Olen siis liiga väsinud, et omale korralikku einet valmistada.
Probleem on mul ka söögiisuga, isegi väga maitsvaid toite söön vähe. Ei oska õgida- küllap sellest ka mu vähene kaalutõus. Tahaksin minna jõusaali treenima lihaseid ja ka toiduga kaalust juurde võtta. Küsimus on aga ka selles, et mul on seoses traumaga alles ainult üks neer, mis hetkel mulle probleeme küll ei ole valmistanud, näitajad on korras. Sellega seoses ei oska ma oma toitumiskavasse valke sisse viia, sest olen lugenud, et lihasmassi ja kaalu suurendamiseks peab ju toituma väga valgurikkalt.
Hetkel seega kardan iseseisvalt valke suures koguses tarbima hakata, ettevaatusabinõuna. Sooviksin teada, kui palju oleks päevas normaalne valku tarbida- kodujuustud jne, ilma, et nad ohustaksid mu tervist ja samal ajal soodustaksid lihase kiiremat "suurenemist". Milliseid valgutooteid te soovitaksite, et katta normaalne päevane ratsioon. Mida süüa? Äkki oskate soovitada asjakohast kirjandust. Kui palju peaks nädalas trenni tegema, et näha tulemusi?
PS Palju peaks päevas vett jooma, kas on vajalik juua 2 liitrit lisaks kõigele? Millise koormuse valmistab see neerudele? Mida arvata neist jõusaali "valgukokteilidest"?
Aitäh juba ette!
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Lugedes teie praegust päevakorraldust, vajaks ümberkorraldamist kogu toitumisrütm ja liikumiskoormus tervikuna. Soovituste andmiseks tuleks täpsustada sedagi, mis traumaga oli tegu ning mis sellega täpsemalt kaasnes. Kui te pole varem jõusaali treeninguga tegelenud, vajaksite esialgu kindlasti ka mõne treeneri nõuandeid. Tulge vastuvõtule ja püüame teie menüüd tasakaalustada vastavalt teie vajadustele (tel: 533 18 008).
Heade soovidega, dr.Ehala