laktoositalumatus 29.01.07 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere,
on põhjust arvata, et meie 4a. lapsel on laktoositalumatus. Üle aasta pidevalt puristav kõhulahtisus, millega muid sümptomeid ei kaasne, bakterioloogilist leidu ei andnud ja allergiatestid olid samuti negatiivsed - need said küll väga kuiva naha pärast tehtud.
Lapse toitumispäevikut pidades avastasin, et see väga iseloomulik lahtisus on seotud päevadega, mil lasteaias on söögiks-joogiks täispiim. Kodus tarvitame tänu isiklikele eelistustele küll ainult hapendatud piimatooteid - kohupiima, juustu, jogurteid, petti ja keefirit- ja tõepoolest on lapsel ainult seda tüüpi piimasaaduste tarvitamisel väljaheide täiesti normaalne.
Tean, et otseselt probleemitsemiseks pole põhjust ja nt.saan lasteaias paluda esialgu kasvõi joodava piima asendamist.
Mure on pigem selles, et tegemist on üsna nääpsukese kujuga, kellele söömine pole just kõige tähtsam. Ja siit taustalt ka küsimused:
-kas laktoosi talumatuse kõhulahtisus võib häirida ka toitainete imendumist ja omastamist, ma ei muretse niivõrd Ca pärast kuivõrd üldiselt.
-kas 4 a. tasuks laktaasi preparaate manustada või esialgu dieediga asja püüda korrigeerida
-kas tuleks hakata kodus nö. taluvuse piire laiendama ehk siis igapäevaselt väheseid koguseid rõõska piima tarvitama ja vaadata, mil tekib lahtisus
Laps sai rinnapiima 1,5 a.
Ette tänades
Helen H.
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere.
Teie kirja põhjal jääb tõepoolest mulje, et tegu võiks olla laktoosi-talumatusega. Viimasele on võimalust aga üsna lihtsa testi (laktoosi tolerantsus test) teel kinnitust saada. Nagu te ka ise täheldanud olete, sobivad sellisel puhul kõik hapendatud piimatooted, jogurtid kui ka tahked juustud. Tänaseks on meie poeleetidele jõudnud ka piim ning piimatooted, mis on spetsiaalselt valmistatud laktoosi talumatusega patsientidele (VALIO). Kui jälgida niiöelda õigete piimatoodete söömist, siis ei tohiks teiste toiduainete imendumisega probleeme tulla. Taluvuse piire, nagu te küsite, ei maksaks aga testida, sest kui piimasuhkruid lõhustav valk organismis puudub või seda on väga vähe, siis jäägu rõõsk piim menüüst välja.
Diagnoosi kinnitamisks soovitan aga eelpool mainitud testi siiski ära teha.
Alati kui oma nõust puudu jääb, olete oodatud vastuvõtule.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev