Kaal 29.11.06 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere,
olen 21 a neiu, 164 cm, 60 kg. Muidu on kaal aastaid püsinud 57 kg peal, ükskõik kui palju söön, aga viimase aastaga tõusus 65 peale. Nüüd olen 2 kuud söönud 1200 kalorit päevas (teen ka 4 korda nädalas tantsulist aeroobikat), aga kaal on ainult 5 kg alla läinud. Kuna see on tõeline muutus söömisharjumustes- enne sõin totaalselt üle, 3000 kalorit päevas, siis arvan, et peaksin rohkem ja kiiremini alla võtma. 5 aastat olen võtnud ka antibeebipille (enne neid oli kaal 53 kg). Praegu on stress, sest käin tööl ja koolis korraga (päev 10 h pikkune), sain kevadel kroonilise insomnia, võtan hypnogeni. Kas ka stress võib suurendada rasva tekkimist organismis? Rasv tekib mul just nimelt kõhule, see on eriti kole ja ka imelik, sest varem olin kogu aeg pigem seda tüüpi, kes on herilasepihaga, aga suurte kintsudega. Nüüd on paras õllekõht, olen ju palju vaeva näinud, miks see ära ei lähe?
Õnnetu tütarlaps
Arst vastas:
Kristel Ehala-Aleksejev
dr Kristel Ehala-Aleksejev
Arst-toitumisterapeut
Tartu Ülikooli Kliinikum
Tere,
Sain teie kirjast aru, et viimase viie aasta jooksul on kaal kõikunud üle 10. kilo (53-st - 65. kiloni) ning suurimad muutused on toimunud just viimase aasta jooksul. Kliinilises mõistes jääb teie praegune kaalu/pikkuse suhe aga normipiiridesse. Vastavalt kirjapandule olete muutnud küllalt ekstreemselt omi söömisharjumusi, millele lisandub pendeldav kaal ja stressifaktorid. Taolised muutused nõuavad organismilt pikka kohanemisaega ning võivad kasu asemel pigem kahju tuua. Ennem suurte muudatuste tegemist tuleb arvestada, et aju vastavad keskused võtavad toitumis-ja kaalumuutused omaks pika perioodi vältel. Mida sagedamini aga omi menüüsid muudate, lisaks kaalu pendlina kõikumisele, seda raskemaks osutub püsivate tulemuste saavutamine, sest meie keha hakkab üha visamalt kinni hoidma juba olemasolevast. Lisaks tahaksin öelda, et 1200. kalorit on teie pikkuse juures lähedane miinimumile, selleks et saada kätte kõik organismi normaalseks funktsioneerimiseks vajalikud ained. Kokkuvõtvalt julgeks teie kirja põhjal oletada, et teie igapävane toitumis/liikumisskeem vajab kohendamist. Selleks et anda aga üksikasjalikumat nõu, oleks mul vaja täpsemat ülevaadet. Olete alati oodatud konsultatsioonile kui peate seda vajalikuks. Kõhupiirkonna trimmimiseks on saadaval aga vastavad treeningprogrammid, mille kohta annavad kindlasti infot spordiklubid.
Heade soovidega, Kristel Ehala-Aleksejev