Seedeprobleemid, tugev/kramplik kõhuvalu ja lahtisus 01.10.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere!
Alates 2023. aastast olen pöördunud arstide poole seoses kõhukinnisuse probleemiga. Umbes 1,5 aastat tagasi tekkis väga tugev kõhukinnisus, millega kaasnes veritsus ja mustjas väljaheide ning tugevad kõhuvalud.
2024 aasta suvel tehti põhjalikud uuringud, mille käigus ei leitud haavandeid ega põletikulist soolehaigust. Samuti olid korras magu ning peensoole algus ja lõpp. Siiski esines mustuseproovis peitverd. Ülejäänud näitajad vereproovis kui ka roojas olid korras.
Olen proovinud ravimeid ärritunud soole sündroomi vastu, kuid kahjuks need pole aidanud (perearst kirjutas välja).
2025 aasta veebruaris põdesin kõhulahtisust, mis kestis üle kolme nädala. Sümptomiteks olid vesine toidutükkidega väljaheide, mille värvus oli helekollane kuni helehall. Kaasnesid tugevad kõhukrambid naba ülaosas, kerge iiveldus, söögiisu langus ning tugev kõhupuhitus.
Alguses arvasin, et tegu on kõhuviirusega, kuid haigus kestis ebatavaliselt kaua.
Kui minu tavapärane probleem on olnud pigem kõhukinnisus, siis alates 27.09 on taas tekkinud samad sümptomid, mis esinesid veebruaris – st kõhulahtisus koos eelkirjeldatud vaevustega.
No-Spa leevendab valu ajutiselt, kuid puhitus püsib ja põhjustab krampe. Olen tarvitanud ka Smectat, kuid kahjuks ei ole see kõhulahtisust leevendanud.
See probleem mõjutab oluliselt minu elukvaliteeti ning tekitab muret, kuna tunnen, et olukord ei ole normaalne ega möödu iseenesest.
Arst vastas:
Artur Minenko
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere! Teie sümptomid viitavad sellele, et sool reageerib ebastabiilselt – kõhukinnisuse perioodid vahelduvad ärrituse ja limaskesta põletikulise reaktsiooniga. Kuigi haavandeid ega põletikku ei ole leitud, on oluline välistada:
kõhunäärmeensüümide puudulikkus, rasvade või laktoosi talumatus, soole mikrofloora tasakaalu häired pärast pikka kõhulahtisust.
Hetkel on soovitatav:
Teha analüüs pankrease elastaasi ja kalprotektiini määramiseks roojas.
Läbida laktoositalumatuse test (või prooviperiood ilma piimatoodeteta).
Viia läbi soole mikrofloora taastamise kuur – õrnad probiootikumid ja lahustuvad kiudained (nt psüllium).
Ajutiselt järgida säästvat dieeti, mille ma saan teile koostada, vältides raskeid, gaase tekitavaid ja rasvaseid toite.
Kui ilmneb uuesti must või tõrvataoline väljaheide, tuleb viivitamatult pöörduda gastroenteroloogi poole, kuna see võib viidata verejooksule seedetrakti ülaosas.