Olen 30-aastane abielus naine, kahe tütre ema. Mul on mure. Nimelt ei suuda ma absoluutselt end valitseda. Asju ma just ei loobi. Aga toon näiteks tänahommikuse jama. Kõik eraldi ülesloetuna on küllalt tühised asjad, kuid sellest tuli suur pahandus.
Hommikul äratasin kogu pere üles.
1. Siis selgus, et vanem laps ( 8.a ) oli pani selga eelmisel päeval määrdunud kooliriided - pahandasin, et kuidas ta nii räpakas on ja ise tähele ei pane kui mustad riided ta selga paneb.
2. Selgus, et vanemal lapsel on kooliasjad, kotti panemata - pahandasin, et kuidas ta nii hoolimatu on.
3. Selgus, et vanem laps on jätnud enamik asju õppimata - pahandasin veel kõvemini, et hoolsusehinne oleks pidanud tunnistusel 2 olema.
Ja siis veel mitu pisiasja, mis kõik ajasid mind lõpuks nii närvi, et ma ainult karjusin ja riidlesin, kõige tipuks sai veel laps mu käest vastu pead võmmu. Noorem laps ei julgenud end isegi liigutada. Kogu tüli ajal oli mitu hetke, kus ma tabasin end mõttelt:"Aitab juba, ma pean lõpetama!". Aga ma ei suutnud, ja pole seda ka varem suutnud. Viha ei ole hetkeline, see on nagu satuks mingi orkaani meelevalda - algab vaikselt, järjest paisub ja sa oled sellest täiesti sõltuv, ei saa midagi teha. Mingil hetkel lihtsalt see lihtsalt kaob, ilma et ma ise midagi selle heaks teeksin. Selline taltsutamatu vihahoog tabab mind umbes kord kuus, enamikel juhtudel on vanem tütar löögialune, st ma norin selgelt endast nõrgemat, ta ei hakka isegi vastu mulle. See on lihtsalt jube.
Istun nüüd siin töö juures, süda valutab, pisarad kurgus, ei suuda töödki teha. Päev on minu jaoks nässus, ilmselt ka laste jaoks. Lastest on niiiiiii kahju, ei tea mis tegema pean, eriti vanema lapsega. Ma lihtsalt ei suuda endast jagu saada. Mäletan, et mu oma vanemad kohtlesid mind samamoodi, ilmselt oli ka neil enesevalitsemisega probleeme. Tean, kust nii mõnedki minu probleemid alguse on saanud, kuid selle teadmisega ei oska üksi midagi peale hakata. Hea psühholoogi jaoks raha ei jätku, tasuta teenus ei kõlba kuhugi, vähemalt siin suvepealinnas küll mitte.
Kas on mingit moodust, kuidas end mitte lasta sellel vihalainel üldse kaasa kiskuda? Andke nõu, palun.
Närviline naine.

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Minu nõuanne Teile on see, et Te peaksite ikkagi minema psühholoogi vastuvõtule. Minu teada on suvepealinnas siiski täiesti kõlbulik tasuta teenus olemas Kuninga tänavas. Seal töötavad psühholoogid on täiesti tasemel professionaalid, keda võite usaldada. Nendel on palju kogemusi ka märksa keerulisemate probleemidega, kui see, mille Teie esitasite. Seda kergem asju klaarida, kui Te teate, kust see alguse on saanud. Ma tahaksin väga loota, et Te leiate endale oma kodulinnast sobiva psühholoogi, kellega oma raskused sirgeks rääkida.
Jõudu soovides,
Harri Küünarpuu