Suhted mehega on väga sassis ja kipuvad minema pigem vägivallatsemiseks. Aasta tagasi saime oodatud tütrekese ja siis oli paar kuud päris ilus elu, aga probleemid algasid kasvatamisega - kummalgi meist erinev arusaam nt. kasvõi lapse söötmisest. Kõik see, mida mina arvasin polnud kindlasti aktsepteeritav ja oli naeruväärne, sest mina olen alles noor ja roheline ja tohutult rumal. (eelmisest kooselust mul 7-aastane tütar, minu ja mehe vanusevahe 5 aastat). Pikapeale hakkas see järjest rohkem kõrva riivama ja eriti solvavaks läks asi paar kuud tagasi. Nimelt on tal alati vaja oma emotsioonid suure vihaga välja plahvatada, kas siis mulle näkku või siis paberile, mis on mõeldud minu jaoks lugemiseks. JA see paber sisaldas väga ränka teksti, kõik stiilis kui väga halb ma olen. Ma ei püüagi väita, et mul poleks mingeid vigu, aga selliseid nagu seal loetelus, selliseid oli nii solvav lugeda, et siiamaani tekitab see tohutut viha ja valu. Sellest ajast peale lubab ta endale seda luksust, et ütleb (õigem oleks öelda, et välja sülitab), mida mõtleb ja pole tähtis kui haiget see mulle võib teha. Selline jäme käitumine on vaid minuga, aga kaaskondlaste vastu on ülihea jne ülivõrdes inimene. Igakord on mul tahtmine teda visata millegagi ja paar korda olen juba teda vastu kätt löönud. Aga kaua ma suudan nii vastu pidada. Ta ise vabandab ennast sellega, et tuleb hiljem minu juurde ja ütleb, et ta ei tahtnud, aga pingeline elu lihtsalt tõukab sellele teele (rahapuudus hetkel). Ma olen püüdnud olla igati mõistev ja saanud aru, et finantsolukord võib paljude inimeste elusid keerukamaks muuta, aga samas ma tean, et juba 10 min hiljem võib ta ennast jälle minu peal tühjaks elada. Nüüd viimasel ajal olen lihtsalt jõuetusest lubanud tema juurest ära minna, aga materiaalselt olen temast sõltuv. Sellega kaasnevad ka seksuaalprobleemid. Mul on tunne, et ma ei suuda temaga isegi nendel harvadel helgetel hetkedel magada, sest kõik kuude jooksul öeldu käiks nagu silme eest läbi ja ma mõtlen sealsamas voodis, et, kes ma siis tema jaoks ikkagi olen. Kui ma olen nii kritiseeritav objekt, siis miks ma voodisse kõlban, aga muidu mitte. Igatahes olen kaotanud ka igasuguse usalduse tema vastu, sest hiljem kasutab ta öeldut kurjalt ära. Probleeme on nii palju ja loodan, et suudate enamvähem minu mõtetega sammu pidada. Või olen ma liiga madala valulävega? Miks ma ei või kasutada iseenda ajupotentsiaali mõtlemiseks? Miks ta tahab kõik otsused teha ise, kaasaarvatud need, mis peaks olema ainult minu rida. Kas on võimalik, et nii võib kaduda ka armastus mehe vastu? Temalt endalt vastuseid ei saa, sest kuna tema käib ülikoolis, siis mina olen nii loll, et üldse selliseid probleeme tekitan ja esitan. Nii tahaks nutta, et ta ei võta mind sellisena nagu ma olen. Temaga rääkimine viib ainult uue tülini, sest kõik tülid jäävad alati lahendamata. Lahendada polevat aga midagi, sest mina ise tekitan need probleemid jne. Kas on võimalik parandada sellist olukorda?
Ette tänades

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Kas on võimalik parandada sellist olukorda? Ma usun küll, et on. Kui mõlemal on tahtmist ja kannatust seda teha.
Kahel vanemal ei saa olla ühesuguseid kasvatushoiakuid ja ühesuguseid arvamusi, kuidas midagi lapsega teha. Igaüks tuleb omaenese kodust, kus tehti asju isemoodi. Ja kumbki vanematest tavaliselt arvab, et see, kuidas nende kodus asju tehti, oli see kõige õigem viis asju teha. Enamasti põhineb see arvamus harjumuse tuttavlikkusel. Teine olukorra põhjus, ma oletan, võib toetuda sellele, et ema on lapsega palju tihedamalt seotud, kui isa ja ta tunneb end olevat kõrvale jäetuna. Ja seetõttu püüab eriti jõuliselt mingilgi viisil tunda ennast asja osalisena. Nõu andes, kuidas asju teha. Nii saaks ju ka ennast tunda mingilgi viisil ema ja lapse suhetesse kaasatud olevana. Ja kui Te ei võta tema nõuandeid kuulda, siis on see justkui Te tõukaksite teda lapse ja oma suhetest välja ja keelaksite talle osavõtu ühisest tegevusest lapsega. Mida jõulisemalt Te tema nõuandeid eitate, seda tugevamalt ta neid Teile esitab -- Teie puhul läheb see Teie solvamiseni. Kas tõesti on tema soovitused sedavõrd naeruväärsed ja sobimatud, et neid ei tasu mingil viisil arvestada? Ma arvan, et teie suhete asja teeb keerulisemaks ka see, et Teil on eelmisest suhtest tütar. Ma ei tea, kuivõrd Te olete lubanud tal kaasa rääkida selle lapse kasvatamisel, kuid ma oletan (tõenäoliselt valesti, nagu ikka), et Te ei vaeva eriti oma meest oma vanema tütre kasvatamisega (ehk teisiti öeldes, kasvatate teda ise ega lase teda eriti temaga tegelda). Nüüd kus teil sündis ühine tütar, ma usun, et ta lootis lõpuks ometi isaks saada, kuid Teie ei lase tal seda millegipärast teha. Muidugi on Teil piisavalt kogemust, kuidas last kasvatada (kuidas sööta, joota jne.), aga ma arvan, et Teil on ehk vähe kogemusi selles, kuidas last kasvatada ühiselt -- koos vastutus jagades, koos kokku leppides, kuidas mingit asja peaks tegema, nii, et mõlemal -- nii Teil kui lapse isal -- oleks tunne, et nad mõlemad on vanemad. Et mõlemal vanemal oleks tunne et nad on vanemad. Mõlemal oleks tunne, et neil on oma osa kasvatamises ja lapse eest hoolitsemises. Et kasvatamine ei lasu ei ühe ega teise vastutusel vaid see on ühine hool ja mure ja ka rõõm. Andke oma mehele võimalus olla isa ja Te näete kuidas asjad hakkavad muutuma.
Palju jõudu,
HK