Tervist!
Oleksin tänulik nõuande eest, kuidas saada jagu oma hirmudest ja jõuda selgusele oma tahtmistes.
Tuttavad näevad mind karjäärinaisena, mul on hea haridus ja väga hea töökoht. Aga tegelikult ma ei taha olla tugev, ausalt öeldes on mul täiesti kõrini edukas olemisest ja kõige eest hoolitsemisest. Kasvatasin 4 aastat üksi poega, kelle isa mind juba raseduse ajal maha jättis. Siis abiellusin (umbes aasta tagasi) ja kõik on seni suurepärane.
Nüüd pakuti mulle huvitavat tööd teises riigis, tahaksin minna koos mehega, aga tal oleks seal väga raske tööd leida. Kardan, et ei suudaks leppida, kui temast saaks koduperenaine. Ma ei taha olla perekonnapea, tahan olla nõrk naine, kelle mees hoolitseb kõige eest. Samas tahaksin selle tööpakkumise vastu võtta.
Ma ei tea tegelikult ise ka, mida ma tahan. Räägin suure suuga võrdõiguslikkusest, aga samas tahan, et mees oleks perekonna tugev pool. Vabandan, et segane lugu sai.
Marie

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Marie,
Te olete elanud oma elu eduka karjäärinaise eluks. Kõik seni tehtu kujundab Teid ennast ja teiste nägemist Teist endast selliseks, et Te olete tugev ja hakkamasaav inimene, kellele pole kunagi vaja mingit abi. Küllap on see ühest küljest ka Teile meeldiv ja ehk ka sobiv. Sest Te ei oleks muidu oma elu selliseks elanud. Kindlasti tuleb Teil sellist elu elades ette nõrkusehetki, just selliseid nagu see praegune. Kuid Teie soov võtta vastu uus väljakutse uue töökohana uues riigis, osutab sellele, et Te ootate elult pigem väljakutseid, kui enda eest hoolitseda laskmist. Kas Te olete oma mehega sellest rääkinud, kas ta on nõus olema mõnda aega kodune ja olema Teile toeks oma eesmärkide saavutamisel? Ehk tal ei ole selle vastu midagi.
Perekonnapea tähendus või olla eri perekondades hoopis erisugune. Perekonnapea võib olla ka see kes on kodus ja hoolitseb selle eest, et kõigil oleks selles kodus hea olla. See on väga traditsiooniline ja patriarhaalne ettekujutus, et perekonnapea on see kes käib tööl ja teenib perekonnale elatist. Kui seda tähendust natuke pöörata, siis võib sellist inimest pigem pidada perekonna "teoliseks" (kui jätkata patriarhaalset metafoorikat), kodus olevat isikut aga tõeliseks perekonnapeaks, kes korraldab perekonna igapäevaelu. Ja juhib "teolist". Aga võibolla peaks hoopistükkis üldse loobuma sellisest patriarhaalsest tähendustesüsteemist ja käsitama abikaasade suhteid "võrdõiguslikust" tähendustesüsteemist lähtuvalt, kus abikaasad on partnerid. Igal partneril on omad tugevad küljed ja oskused ning omad nõrkused ja puudused. Kooselavad elu kaaslased (justnimelt lahku kirjutatuna) on kaaslased teineteisele igas mõttes. Kaaslased selles, et teevad seda, mida nende tugevused ja ressursid neil teha võimaldavad toetades teist oma eesmärkide saavutamisel, mis teeb nende mõlema elu rikkamaks ja huvitavamaks. Ning lubades teisele nõrkusi ja puudusi, mis teisel on ning aidates tal neid välja elada siis kui tel need välja elamist vajavad (noh näiteks ulatades teisele oma õla, kui teine seda märjaks tahab nutta). Ehk siis muutub tähtsusetuks see fakt, kes on kodus ja kes käib tööl? Ja see ehk lubab olla Teil mõnikord nõrk ja teisel tugev ja mõnikord ka vastupidi, Teil tugev ja Teie mehel nõrk. Ma arvan, et tugevuse ja nõrkusegi tähendused võivad muutuda. Nõrkuse näitaminegi tähendab tugevust ja alalõpmata tugev olla tahtmine võib viidata nõrkusele.
Soovin Teile tugevust/nõrkust,
HK