Tere, olen 2 aastat koos elanud naisega, kes on pea viimased aasta aega olnud ülinärviline ja nii verbaalselt kui ka füüsiliselt vägivaldne. Samuti on ta endale vigastusi tekitanud.
Ärrituse põhjuseks võib olla ükskõik mis. Prügiämbri välja viskamine õhtu asemel hommikul, kehvasti magatud öö, minu väsimus, tema mõne sõna mitte kuulmine jne. Mis iganes. Selle peale algab ta alguses süüdistades, kuid olenemata minu reageeringust, hiljem juba räigelt solvates mind ründama. Solvangud on hullemad, kui mina varasema elu jooksul kokku olen kuulnud, ning väga hullud. Kuni räigete roppuste, minu surma soovimiseni ning lubaduseni teha politseisse minu kohta valesüüdistus välja. Samuti on asi läinud mitu korda füüsilise vägivallani. Ta on mind löönud igale poole, kaasa arvatud nn ohtlikesse kohtadesse. Samuti on korra võtnud noa kätte. Ma ei ole kordagi midagi vastu teinud, ainult üritanud lööke blokeerida ja teda rahustada. Kui ma olen selle peale lahkunud või tahtnud lahkuda, siis on ta lubanud end lõigata ning ka lõiganud. Mul pole justkui mingit võimalust. Kui ma ära lähen, siis jumal teab mis ta endaga teeb ja seda ma ei taha, sest ma hoolin temast kõigele vaatamata väga. Aga kui jään, siis kõik see kordub. Samuti on ta lubanud end tappa, kui sellest kellelegi räägin. Ma olen lootnud, et see läheb tal üle. Tean, et olen ise ka vigu teinud ja neid ta tuletabki pidevalt põhjendustena meelde. Ma polnud alati tema jaoks olemas, kuna olin ära ja ei käitunud alati nii, nagu ta oleks seda soovinud või tahtnud. Kuid ma pole talle kunagi midagi halba teinud. Kuidas peaksin käituma? Kas saaksin kuidagi teda aidata? Kuidas peaksin lähenema sellisele asjale? Ma olen ise ka praeguseks juba kokku kukkumise äärel ja ei suuda midagi teha või normaalselt olla.

Arst vastas:
Tõnu Ots
dr Tõnu Ots
Psühholoog
Inimsuhted on nagu jäämägi – 2/3 peidus. Sellepärast ei ole ka psühhoteraapia jaoks piisav ainult käitumise kirjeldamine ja nähtavates suhetes sorimine, pealegi ühepoolse nägemuse kaudu.
Konfliktide olemuseks on tihti ilminguna tuntav, kuid siiski seletamatu „lihtsalt sobimatus“, kus teises inimeses ärritab kõik – tema lähedus ja eemalolek, tema rääkimine ja vaikimine, tema heatujulisus ja tema tõsidus. Ja siis me kogeme, et ei aita asjade üle arutamine „no mis ma sulle küll teinud olen“ või „miks sa küll selline oled“. See on üks terve tüüp abielukonflikte – inimesed lihtsalt ei sobi omavahel lähisuhtesse. Selline sobimatus võib olla vaid ühepoolne, võib mingi suhtlemise või suhetekollapsi tulemusena tekkida (reetmine, truudusetus, „luukered“), kuid kõige sagedasemaks põhjuseks on abielu loomine sobivuses veendumata või sobivust armastuse läbi kontrollimata. Sobivuses veendumata abielul pole tihti mitte lihtsalt viga, vaid lausa traagiline viga, mille järelmõjud jäävad kestma ka pärast võimalikku abielulahutust.
Kui teie suhtlemises on tõepoolest ka enesehävituslikke ilminguid, tuleb muidugi kõrvalist abi otsida – eelkõige vist ikkagi psühhiaatrilt.