Tere! Sooviksin saada veidi nõu, olen mures, kuigi ei tea kas peaksin muretsema. Minu 7-aastane poeg läks 1.klassi. Nüüdseks on kool juba kaks nädalat kestnud, aga hommikud kipuvad meil rasked olema. Ta kardab hirmsasti , pean ta lausa klassi saatma, aga ikkagi läheb minu äratulek nutuga.Pärast pole küll probleem, kui vastu lähen siis on ta juba rõõmus ja iseenesest väga vastumeelsust tal kooli suhtes ei ole.Mul on hirm et kui ta seal teiste ees nutab, kuidas teised lapsed temasse suhtuma hakkavad. Ise ta nagu seda ei karda ja sõprade leidmisega tal nagu probleeme pole, neid on tal nagu igas vanuses, aga ta on nagu hirmus kinni minus ja üksinda (ilma emata) kusagile jääda ei taha. Kuidas teda nagu julgustada, ei oska kohe. Tunnen et vahel ise ka ärritun ja ütlen lapsele kohe pahasti , mida nagu ei tohiks.Võib-olla olen ise ka süüdi kuna ta on meil vanemate inimeste kauaoodatud ainuke laps, siis on ta võib-olla natuke rohkem hoitud, aga kui mõtlen siis pole ta nagu iseseivuseks varem ka valmis olnud. Lasteaias ta käis küll, aga ega seegi meil eriti kergelt ei läinud, kuni lõpuni olid hommikud suht rasked, kuigi nutt läks üle kohe kui mina kadusin. Praegu koolis on ka nii, et pean ta vägisi endast lahti rebima ja kähku ära tulema, siis klassis ta juba suhtleb teistega nagu polekski midagi. Õpetaja rahustab et pole hullu midagi, kuna ta niimoodi üksinda ei noruta vaid suhtleb teistega ja saab ilusti hakkama. Aga tahaks teda julgustada et hommikud oleksid ka kergemad nii temale kui mulle.Siis veel tal tekkis lasteaias tohutu vastumeelsus laulutundide vastu, ei oska arvata millest. Algul arvasin et see on lihtsalt ettekääne, aga kasvatajad ei saanud teda kuidagi teistega koos tegema. Ta lihtsalt hakkas nutma ja läks närvi.Mul on nagu tunne et tal hirm esinemise ees. Kui niisama tantsiti ja lauldi siis tegi küll kaasa aga nagu mingit eeskava õpiti, siis oli lõpetatud.Isegi lasteaia lõpupeol teised kõik esinesid , tema ainult istus silm märg laval, ega teinud midagi. Nüüd koolis on jälle probleem, et ei taha laulutundi.Samas kodus laulab küll ja viisipidamisega ei ole ka nagu probleemi. Kas see võib olla kuidagi geenidest ka, kuna ma ise olen ka selline vaikne ja tagasihoidlik ja poisi isa on ka selline kellele ei meeldi mitte mingisugused üritused kus on koos suurem rahvahulk( ta jätab pigem tulemata või kui peab siis on see tema jaoks suur katsumus).Sai vist väga pikk kiri, aga ehk oskate mingit nõu anda,kuidas lapsega käituda või vajab ta rohkem aega harjumiseks. Mul on suur hirm, et ta satub äkki narrimisaluseks ja siis on tal veel raskem. Ette tänades ja kõike head teile.

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere!
Hästi on see, et poeg koolis teistega suhtleb ja koolis talle meeldib. Õpetajaga, kes laulmist annab, tuleks rääkida, et ta aitaks poega, võttes arvesse tema tagasihodlikkust. Kodus paluge pojal laulda ja kiitke teda.
Soovitan mõni päev isal last kooli viia. Isa ja poja suhe on teistsugune ja sellest võib abi olla. Leppige kokku pojaga, et homsest saadate teda koolini, kuid kooli uksest siseneb ta juba üksi. Kui see esimesel päeval hästi ei õnnestu, leppige kokku, et järgmine päev. Teie peate jääma rahulikuks. Kui laps nutab, ootate koos temaga, kuid jääte endale kindlaks. Andke pojale ülesandeid, mida ta peab üksi tegema. Paluge tal minna poodi, kuna Teie ei saa minna, sest teete süüa. Mõelge välja ülesandeid, mille täitmise on talle jõukohane ja ta tunnetab oma vajalikkust. Ärge olge kitsi kiitmisega, nii saab Teie laps enesekindlam. Teil on rake teha selliseid muudatusi, kuid see on vajalik. Kui laps on enesekindel ja teab, et vanemad tunnevad, et ta saab hakkama ja on tubli, siis kaovad kõik hirmud.
Jõudu ja edu soovides!
Irene Kalvet.