Tere!
Kuidas saaksin aidata 7-aastast poega? Laps on kergesti ärrituv, kuidagi äraolev ja kurvameelne. Igale märkusele või tema seisukohaga mittenõustumisele reageerib pisarate ja umbes selliste lausetega: ‘alati süüdistatakse mind’, ‘ma ei või isegi süüa/mängida/…’. Väidab hüsteeriliselt, et tema ei teinud, ka iga tühise pisiasja kohta, mida ta tõesti hetk tagasi minu silma all tegi. Kui proovin oma seisukohta seletada, katab kõrvad kinni. Väidab, et lasteaias aetakse alati süü tema kaela ja just teda karistatakse ilma põhjuseta. Viimast on väga raske kontrollida, sest kasvatajalt on ebatõenäoline saada ausat vastus küsimusele sisuga ‘kas te teete minu lapsele ülekohut?’- seda enam, et samas rühmas on kasvataja lapselaps. Olen kasvatajalt küsinud, kuidas pojal läheb, ja saanud vastuseks, et kõik on normaalne. Mingitest konfliktidest või karistustest pole juttu olnud. Kui hiljuti ütles laps õhtul: ‘ma ei ole ju mingit peeglit ära lõhkunud, et mul on 7 aastat õnnetust’ ja, et ‘ma lihtsalt olen selline, kellel kõik halvasti läheb’, hakkasin tõsiselt muret tundma. Olen proovinud teda igati lohutada, aga kergendust ei tundu olevat. Samas poiss ise väga tubli: loeb, kirjutab, joonistab, on vaimukas, taipab kiiresti tehnilisi asju jne. Eelkooli õpetaja (oli varem poja lasteaiakasvataja) kiidab last kui ühte nutikamat, hea suhtlemisega, elavat ja kohanemisvõimelist. Korra on olnud küll klassikaaslasega tõsisem tüli, kus väidetavalt teine pool oli agressiivne. Oleme last alati kiitnud ja tublidust tunnustanud ning kritiseerimisel püüdnud taunida tegu, mitte last. Laps ise oma murelikkuse kohta küsimustele ei taha vastata. Kuidas aidata tõsta lapse enesehinnangut? Kuidas veenda last, et see on normaalne, kui elus kõik asjad 100% õnnestu, et inimene eksib, et alati ei saa oma tahtmist, et lastega vahel riieldakse, aga ta pole sellepärast halvem või vähem armastatud? Vahel aitab isegi üks õige lause(mõte) pinge maha võtta, aga ma pole seda leidnud.
Tänan ja loodan leida lahendust.

Arst vastas:
dr Irene Kalvet
Irene Kalveti Konsultatsioonid OÜ
Tere hoolitsev lapsevanem.
Püüan vastata kirjale,kuigi see on küllalt raske.
Kirja järgi otsustades olete oma last igati hästi kasvatanud. Kuid ka selles on teil õigus, et vaatamata kõigele on ta enesehinnang langenud.
Lapse tundeid ja olukordadesse suhtumist ei saa me mõõta oma mõõdupuuga.
Midagi on temaga juhtunud, mida ta kellelegi ei julge või ei oska ölda.
Võtmesõnaks jääb alati see, et laps peab tundma oma vanemate usaldust ja armastust.
See vanem, kellega on lapsel soojem ja emotsionaalsem suhe, proovigu uurida, mis last häirib.See võib olla meie mõistes täiesti tühine seik, kuid lapsele võib see olla suur probleem.
Kui te ei suuda midagi leida ja olukord on jäänud samaks, peaksite pöörduma psühholoogi poole.
Tervitades
Irene.