Tere,
kõigepealt tahaksin alustada natuke kaugemalt, ja nimelt: kas ma olen õigesti aru saanud, et psühhoteraapia võib jagada laias laastus kaheks: kognitiiv-käitumuslikuks, mis tegeleb mõtetega, ja psühhoanalüütiliseks, mis tegeleb tunnetega?
Olen juba aastaid vahenduvalt kannatanud depressiooni käes (sellega korduvalt olnud töövõimetuslehel ning ka haiglas) ning arsti soovitusel käin ka kognitiiv-käitumuslikku suunda praktiseeriva psühholoogi juures. Aga mulle endale tundub, et minu puhul pole asi mõtlemise "vigades", vaid kontrollimatutes tunnetes. Näiteks suudan ma küll mõistusega taibata, aga mitte "üle olla" soovist kodunt põgeneda; ma ei saa üle sellest, et kardan oma lapsega koos olla, kuigi tean, miks see nii on jne. Kas ma peaksin proovima mõnd teist nõustajat?

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Õige laias laastus, tõsi. Lisame siia juurde kolmanda -- süsteemse teraapia, mis tegeleb suhetega. See on siis perekonnapsühhoteraapia, paariteraapia, võrgustikuteraapia ja veel mitmed kitsamad, või laiemad suunad.
Teie puhul tuleb ehk siis tõepoolest kõne alla mõni muu teraapia liik, kui Te ei leidnud abi sellest, kus Te juba käisite. Aga ma ei ole päris kindel. Võibolla Te ei olnud teraapias piisavalt kaua? Ehk Te kiirusatate järelduste tegemisel? Selle kohta, et see polnud kasulik.
Teisalt. Psühhoanalüütiline teraapia on väga pikk. Ja nõuab Teilt tõsist soovi oma raskustega toime tulla. Siin võib Teil tihtipeale tulla mõte, et see pole kasulik, kuna see kestab ehk koguni aastaid. Ja tulemused ei tule mitte üleöö. Ehk tulevad ka, aga mitte pärast esimest seanssi ega ehk ka mitte pärast kümnendat. Võiks ehk öelda, et psühhoteraapia on oma haridustee jätkamine ühes teises vormis. Tundehariduse, suhetehariduse, eluhariduse "täienduskoolitus". Seega ehk on see elukestev õppimine. Ja sellepärast võtab aega.
Aga Teile võiks kasu tuua ka süsteemne psühhoteraapia. Sest taoliste tunnete juured võivad peituda ka omamoodi suhetes. Ja ka suhetehariduse "jätkukoolitus" võiks Teid sel puhul aidata.
Tervitused,
HK