seedimine 03.05.25 / Toitumine ja ülekaalulisus
Külastaja küsib:
Tere. Öelge palun, mida teha, kui väljaheide on kogu aeg vedel ja määrib potti(jääb siis seintele kinni). Olen asja uurinud ja niipalju saan aru,et VH on rasvane(s.t. - rasvade seedimine on vilets). Pole aga siiani ise leidnud, mida sellega reaalselt teha. Panin siia kirja oma probleemi ülimalt lihtsustatud versiooni,ei hakka praegu kogu õudusfilmi kirjeldama(kuigi pole ka selles päris kindel ka teen õigesti,äkki siiski peaks)
Arst vastas:
dr Artur Minenko
Toitumisterapeut
Confido tervisekeskus
Tere! Kirjelduse põhjal võib teil olla tegemist steatorröaga – seisundiga, kus rasvad ei seedu korralikult ja väljuvad väljaheitega. Selline väljaheide on rasvane, läikiv, halvasti lõhnav ja kipub tualetipoti külge jääma. See ei ole normaalne ja vajab tähelepanu.
Võimalikud põhjused:
Kõhunäärme probleemid – näiteks pankrease puudulikkus (puuduvad vajalikud ensüümid rasvade seedimiseks).
Maksahaigused või sapiteede häired – häiritud sapi eritumine, mis on vajalik rasvade lagundamiseks.
Tõved nagu tsöliaakia, Crohni tõbi või ärritunud soole sündroom (IBS) – häiritud toitainete imendumine.
Toidutalumatus – näiteks laktoosi, fruktoosi või gluteeni talumatus.
Seedetrakti infektsioonid või parasiidid.
Mida teha:
Pöörduge gastroenteroloogi poole – see on tähtis, vajalikud on uuringud.
Enne arsti vastuvõtule jõudmist proovige järgmist:
Süüa kergesti seeditavat toitu (keedetud, hautatud, väldi rasvast, praetud ja vürtsikat).
Võtta pankrease ensüüme (nt Creon, Mezym) koos toiduga – aga mitte pidevalt ja ainult ajutiselt.
Ajutiselt välistada piimatooted ja gluteen – katse korras, jälgimaks, kas seisund paraneb.
Peale arstilkäiku ja diagnoosi saamist võite alati pöörduda minu juurde, et saaksite õige dieedi ning koos minu toetusega terveneda!