4-aastane laps hakkas halbu unenägusid nägema, kui vanaisa oli talle öelnud "need lapsed, kes rumalusi teevad, näevad halba und". Lause tundub tätsa usutav, kuigi vast mõte võis ütlemisel natuke teine olla. Kuni selle hetkeni polnud mingit probleemi magamisega. Aga nüüd-ärkab keset ööd üles, tahab, et temaga räägitakse ja pole nõus sellel ööl enam oma voodis edasi magama. Ja unenägude kirjeldused on päris koledad. Kui vanaisa nägemises pikem vahe oli, siis asi natuke rauges, kui uuesti nägi, läks asi jälle hullemaks.
Minu lohutamised, et vanaisa tegi nalja jne, ei mõju - "vanaisa on tark mees-tema teab, kuidas on".
Mida küll teha? Laps ei saa magada ja me abikaasaga ka mitte. Ma ise arvan, et öeldu saaks tagasi võtta või uue lausega katta vaid see, kelle suust see pärineb, aga kuna see vanaisa on mulle vaid äi, siis ta solvuks sekundiga mu sellise mõtte peale.

Arst vastas:
Tõnu Ots
dr Tõnu Ots
Psühholoog
Tõsi, oma sõnade halba mõju saab leevendada eelkõige see, kes neid sõnu ütles. Last on kerge “ära sõnada“. See on nagu „negatiivne sugestiivteraapia“. Nii pannaksegi laps kartma võõraid inimesi, kooli, surma ja mida kõike veel. Ja teiste inimeste „infopesu“ ei tööta, näib vaid lohutusena, mitte tõena.
Aga on siiski võimalik sellele vastu seada „positiivne sugestiivteraapia“. See on emade kohustuslik kasvatusvõte aastasadu – uinumiseelsed rääkimised. Meeleolu, millega laps (aga ka täiskasvanu) uinub, mõjutab tema unenägusid ja kujundab ka muutuvat osa tema iseloomus. Kui laps uinub hirmunult (nagu kõnealune vanaisa „ärasõnamine“), kummitavadki teda hirmuunenäod, aga tema loomusessegi siginevad foobiate (haiguslike hirmude) alged; kui laps uinub vihases meeleolus, kujuneb ta agressiivsemaks; kui uinub nuttes, süveneb abitus ja alaväärsus jne.
Kui meie uinume, hakkab aju uutest klaarumatutest muljetest segamatuna alles tööle ning kirjutab aju „töölaualt“ püsimälusse talle tähtsana tunduva info. Ja siis saab tähtsaks selle une-eelse emotsionaalse seisundi olemus kogu talletatava info varjundile. Kui ema (paljudes kultuurides on see just ema kui turvalisuse tagaja spetsiifiline roll) istub õhtuhämaras lapse voodi serval ja võtab rahustavas-mõistvas-andestavas toonis lapse päevasündmused läbi, laps rahuneb. Ehk teab, öelgu vanaisa mida tahes, ma pole rumalusi teinud ja mul pole midagi karta ka. Kõigis minule teadaolevais kultuurides soovitakse rahulikku und: maga rahulikult, hommik on õhtust targem!