Juba pikemat aega minu 9 aastane tütar toob koju koolist asju . Kui küsin , et kust sa said need ( näiteks vildikad ) , vastab ta , et sõbranna laenas . Hakkasin kahtlema . Suure pinnimise peale ta tunnistas , et võttis ise need ilma küsimatta . Ometi on meil kodus kõik olemas . Üks asi veel , asjad mida me oleme talle muretsenud , ta lihtsalt ei hoia oma asju . Tüdineb ruttu . Küsisin , et miks sa võtsid need vildikad , ta vastas , et tal ei ole ju neid . Me olemeväga mures , sellist asja me ei oodanud . Mida teha , miks laps teeb sedasi , kuidas see lahendada , kuidas teda aidata . Koolis õpib väga hästi , mingeid kaebusi pole . Ette tänades . A ja R .

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere, A. ja R.!
Lapsed on mõneti hoomamatud olevused, kas pole? Alati meeldib neile miski, mis teistel on kuigi endal on seesama asi olemas. Tihtipeale ei oska laps isegi seletada, miks sõbranna seesama asi parem on, kui enda oma. Lastel on pisut raske oma impulsse talitseda. Ja oma soovide rahuldamist edasi lükata sobivama aja või paremate olude ajaks. Nii kui midagi näevad, siis seda ka soovivad. Te ju teate küll: "ma tahan seda ja kohe" ja kui ema või keegi ütleb, et praegu ei saa, saab siis, kui meil raha on, siis sellest ei saada aru. Kui täiskasvanutel (vähemast enamikel aga on ka erandeid) on võime aru saada millal midagi ja kuidas endale lubada saab, siis lastel ei ole see veel kujunenud või kujuneb see välja pikapeale. Homme on nii kaugel ja "siis kui raha saame" on üldse arusaamtu ajamäärang. Ehk Teie lapsega on ka kuidagi nii, et tal on oma soovide rahuldamist raskem edasi lükata ja soovid on nii tugevad, et kaaluvad üles moraalsed kaalutlused (need vildikad on teise omad).
Mõnel juhul, kui see asi on varem teisiti olnud (kui ta on saanud oma impulsse talitseda), võib oletada mingeid kasvanud pingeid, millega toimetulemaiseks läheb palju jõudu ja ei jää enam ressurssi impulssidega hakkama saamiseks. Siis tuleb hakata otsima oma elus ja lapse elus tegureid, mis pinget loovad. Ülejõu käivaid pingeid. Kui Te ise ei leia, minge mõne lastega tegeleva spetsi poole (näiteks lastepsühhiaater või lastepsühholoog) ja arutage temaga, mis teie elus niisugust on, mis pinget tekitab.
HK