olukord järgmine:
oleme 3 aastat koos elanud. mees on hoolitsev ja armastav, aga valetab nii palju, et ma ei usalda teda enam milleski. nt. sellised valed: olen Tartus hambaarstil-tegelikult on Tallinnas, auto oli remondis nädal aega ja kätte pidi saama esmaspäeval, aga sai pühapäeva õhtul-mulle ütles, et saigi esmaspäeval jne. neid tobedaid valesid on nii palju, et ta ei oska või ei taha nendele vastata. Päevast päeva räägib kui kallis talle olen, aga miks need valed. Tean, et peaks selle suhte lõpetama, aga ma ei suuda kuidagi ega tahagi.Olen mitmeid kordi ta asju pakkinud ja ta minema saatnud enda korterist, aga siis palub ja anub jälle ja lubab muutuda. Kui palju on veel neid valesid mis on välja tulemata? Kas kuidagi oma käitumisega oleks võimalik midagi muuta, sest rääkimine ei ole aidanud ja ei taha ka koguaeg pärida, usutleda ja tänitada? Tean et ei suuda teda enam usaldada ja ühtki tema sõna tõena võtta. Aga tahan temaga koos olla. Kindlasti jäi väga palju siin kirjutamata, aga midagigi. Ootan pingsalt Teie nõuannet!
Ette tänades!

Arst vastas:
dr Harri Küünarpuu
Tallinna Psühhiaatria Haigla, Perekonnastuudio ABX, Psühho-Konsultatsioonid MTÜ
Tere!
Igasuguse toimiva suhte aluseks on vastastikkune usaldus. Noh, seal on ka muid asju veel, aga see on üks tähtsamaid.
Näib, et Te ei suuda oma meest usaldada? Millest see? Et ta valetab? Muidugi. Aga miks ta peab valetama? On kindlasti selliseid patoloogilised valetajad. Aga siin ju kah põhiküsimus sellest, et miks see valetamine on vajalik? Mul on mõte, et selline inimene on oma suhetes kogenud midagi sellist, mis talle ütleb, et ta ei saa tõtt rääkida. Kui ta räägib tõtt, siis kas ei usuta teda või saab ta mingil viisil karistada. Nii on ta kogenud, et parem rääkida seda, mida vestluskaaslane kuulda tahab ja et hetkel mingit jama ei tuleks. Ta teab, et vale tuleb kindlasti välja, aga see tuleb alles kunagi hiljem ja üldse, eks siis vaata, ehk annab uue valega jälle "karistust" (mis see ka ei oleks) edasi lükata. Nii koguneb neid valesid kuhjadeviisi ja ühel päeval leitakse end olevat valede võrku püütud. Mäletate üht Jim Cary (?) filmi, kus üks advokaat pidi oma lapse palvel imekombel terve päeva tõtt rääkima? Seal oli pärsi kenasti esitatud mõned põhjused, miks inimesed valetavad.
Niisiis, mis teie omavahelistes suhetes on sellist, mis takistab tal tõtt kõnelemast? Kas Te ootate temalt, et ta toimiks mingil kindlal viisil ja kui ta seda ei tee, siis mis juhtub? Kas ta "peab" valetama, ehk siis andma vastuseid, mida Te ootate? Mitte, et ma tahaksin Teid selle pärast süüdistada, mis juhtub. Või on ehk tema omaenda varasemates suhetekogemuses omaenda vanemate või kellegi tesega kogemus, et tõe rääkimine ei tule kasks, sest tõde ei meeldi kuulajale.
Mõned inimesed elavad ka väga teiste poolt kontrollitud elu ("Peeter, kuhu sa nii kauaks jäid? Sa pidid ju kella viieks koju tulema. Tunnid/töö lõppes/id juba kell ..". Jne. Aga Peeter tahtis tee peal sõpradega palli taguda/väiksed õlled teha.) Ja nii püütakse endale valedega veidi aega "osta" (auto ei ole veel valmis, hambaarsti juurde on vaja minna jne). Siin ehk aitaks mõnesugune arutlus selle üle, kui palju ja millisel juhul võib partner oma aega kulutada ka omatahtsi.
Mõtlemist suveks,
HK